Andre fag
Spørgsmål
Hvis man får hjælp til at rette nogle sætninger fra en opgave man selv har skrevet, over privatbeskeden her på Studieportalen, kan det så spores med et plagiatprogram?
Svar #1
18. marts 2016 af LarsJensen0 (Slettet)
Det kommer jo an på hvor den du har fået hjælp fra, har det fra...
Om ikke andet, så er det snyd hvis du ikke selv laver dine opgaver.
Svar #2
18. marts 2016 af Anonym1223 (Slettet)
Svar #3
Det ligger på grænsen til hvad jeg kalder snyd, hvis du afleverer en opgave du allerede har fået rettet. Det er dog ikke noget et plagiat-system kan opdage.
Svar #4
Er det så også snyd hvis man får et familiemedlem eller en ven til at rette ens opgave? Det kan vel sammenlignes. Der er tale om nogle sætninger hvor jeg er i tvivl om det er rigtigt, det jeg har skrevet. Det er ikke hele opgaven jeg får rettet.
Svar #5
Jeg vil stadig kalde det snyd. Hvis nogen har rettet det du har skrevet, så mangler dine fejl jo og så bliver det ikke en bedømmelse af dig, men af dig og nogle andre.
Eksempel:
Du skal oversætte ti sætninger fra dansk til tysk, du er dog ikke særlig god, så du har lavet en fejl i alle ti sætninger. Du får så en (din mor, en fra internettet, hvem som helst) til at rette dine sætninger. Alle ti fejl bliver rettet og du afleverer dem til din lærer, der så kan konstatere at du er meget godt til at oversætte fra dansk til tysk. 12-tallet er så godt på vej, men du skulle nok nærmere have haft 00.
Det rigtige at være var nok at vise dine sætninger til en hjælper, der så kan vejlede om hvad der er galt. Er det stavningen, bøjningerne, valg af ord eller .... Så kan du så selv rette sætningerne til, inden aflevering.
Hvis det er faktuelle fejl (eks: bor der ca. 5,5 mio i Danmark), så kan du vel selv efterprøve fakta?
Svar #6
Svar #7
Du har jo også ret, man ser ikke nemt sine egne fejl. Men det du beskriver kan ikke fanges i et plagiat-check-program.
Svar #8
19. marts 2016 af Anonym1223 (Slettet)
Jeg tror, at jeg selv kigger mine opgaver igennem en ekstra gang, inden jeg sender, og kun spørger ind til få sætninger som jeg er i tvivl om.
Skriv et svar til: Spørgsmål
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.