Matematik
1. ordens differentialligning med begyndelsesbetingelser
jeg har dette - jeg er i tvivl om det jeg gør er rigtigt og hvordan jeg i så fald kommer videre
Svar #1
25. marts 2016 af peter lind
Det ser rigtig ud.
Du skal foretage integrationen på begge sider af det sidste lighedstegn. Du skal dernæst bruge begyndelsesbetingelserne til at finde integrationskonstanten
Svar #2
25. marts 2016 af Bygningsdesigneren (Slettet)
men hvordan bruger jeg begyndelsesbetingelserne til at finde integrationskonstanten når jeg har

Svar #3
Du skal addere en integrationskonstant til din ligning. Vrdien af den skal du så finde ved at indsætte begyndelsesbetingelserne
Svar #4
men bliver det så ikke bare
for
?
for
er jeg ikke helt sikker på hvad jeg sætter ind
Svar #5
Du har -1/y=-t2-10t + c
for t=0 får du -1/y(0) =c så integrationskonstanten bliver -1/y(0)
Svar #6
men dette er for
ikke?
Jeg tror ikke jeg forstår hvordan jeg gør med 
Svar #7
Jeg har lige opdaget en fejl i #2. Løsningen bliver -1/y = -t2+10t
Der er to forskellige opgaver. Den ene har begyndelsesbetingelsen y(10) = 1. Indsætter du det i den generelle løsning får du -1/y(10) = -102+10*10+c = c, hvoraf du så kan finde c
For y(0) = 0 kan du ikke bruge separation af variable. Du kan nemlig ikke dividere med 0. Indsætter du y(0) i den oprindelige differentialligning får du y'(0) = 0. Du kan så gætte på løsningen y = 0 og den holder indlysende. Du kan faktisk finde de højere afledede og vise at disse også er 0; men jeg tvivler på at det er meningen.
beklager jeg ikke så disse detaljer tidligere
Skriv et svar til: 1. ordens differentialligning med begyndelsesbetingelser
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.