Matematik
voksende eller aftagende???
hvad ville det sige at funktionen er voksende eller aftagende?
Svar #1
05. april 2016 af PeterValberg
forøges y-værdien, når x forøges, er funktionen voksende, ellers omvendt
Svar #2
05. april 2016 af SuneChr
En funktion f siges at være voksende, når det for vilkårlige x1 og x2 gælder
x1 < x2 ⇒ f (x1) < f (x2)
og aftagende for
x1 < x2 ⇒ f (x1) > f (x2)
Svar #3
05. april 2016 af Stats
#2En funktion f siges at være strengt voksende, når det for vilkårlige x1 og x2 gælder
x1 < x2 ⇒ f (x1) < f (x2)
og strengt aftagende for
x1 < x2 ⇒ f (x1) > f (x2)
En funktion f siges at være voksende, når det for vilkårlige x1 og x2 gælder
x1 < x2 ⇒ f(x1) ≤ f(x2)
og aftagende for
x1 < x2 ⇒ f(x1) ≥ f(x2)
Lidt mundkløveri. Det hårde vs bløde ulighedstegn gør forskellen.
Mvh Dennis Svensson
Svar #4
06. april 2016 af SuneChr
# 3
Du kan efterprøve mundkløveriet på
f (x) = x2 for x1 = - 1 og x2 = 1
Svar #5
06. april 2016 af Stats
Nu er det ikke for at nedgøre dig, hvilket jeg fornemmer at du blev - men sådan er definitionen. Jeg havde selv samme diskussion med Andersen12, min matematiklærer og såfremdeles stod det også klart og tydeligt i en bog som handelshøjskolen anvendte i sin tid.
https://da.wikipedia.org/wiki/Voksende_(matematik) Belæg for påstand
https://www.matematikfessor.dk/lessons/differentiering-32 Endnu et belæg
Mvh Dennis Svensson
Svar #6
07. april 2016 af SuneChr
# 5
Ja. Jo. Jeg kan dog ikke selv øve vold på sproget ved at sige, at noget vokser, eller aftager, når det faktisk holder sig konstant. En bils hastighed er jo ikke længere voksende, når bilen har nået kørselsmaksimalhastigheden og fortsætter kørslen over længere tid med samme hastighed.
Den udvidede definition mener jeg kun giver mening, når funktionen skifter hest undervejs. Dermed mener jeg, at funktionen, med det samme navn, er stykvis defineret. Et eksempel på en sådan kan være
f (x) = - (x + 1)2 for x < - 1 ∨ f (x) = 0 for - 1 ≤ x ≤ 1 ∨ f (x) = (x - 1)2 for x > 1
Her kan man så spørge om rimeligheden i, at f også er voksende for x ∈ [ - 1 ; 1] .
Er f så voksende eller konstant for x = - 1 ∨ x = 1 . Det må så afhænge af, hvilke definitioner man lægger for dagen.
Jeg vil hævde, at det er overflødigt, i en definition, at gradbøje en funktions stigning eller fald.
At man så senere i en opgave kan sige, at kurven stiger stejlt eller falder jævnt, er en helt anden sag.
Skriv et svar til: voksende eller aftagende???
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.