Kemi

hjælp

06. april 2016 af hehi (Slettet) - Niveau: B-niveau

Guld kan som bekendt ikke omløses i saltsyre under udvikling af dihydrogen, på samme måde som fx. Zn kan. 

Men guld kan opløses i kongevand, som er en blanding af koncentreret saltsyre og koncentreret salpetersyre. Når guld opløses i kongevand, forløber der en reaktion mellem guld og dichlor. 

Dichlor dannes i kongevand ved, at nitrat oxiderer chlorid til dichlor. Nitrat reduceres til nitrogendioxid. 

Den dannede dechlor oxiderer derefter guld til guld(III)ioner, idet dichlor reduceres til chlorid. 

a) forklar, at guld ikke kan opløses i saltsyre. (tænker jeg skal have fat i spændingsrækken). Forklar desuden, at zink godt kan opløses i saltsyre, og opskriv et reaktionsskema for reaktionen: 

er nået frem til følgende reaktionsskema: Zn(s)+2HCl(aq)->ZnCl_2(aq)+H_2(g) ????

b) opskriv og afstem reaktionsskema for dannelsen af dichlor.

c) opskriv og afstem reaktionsskema for opløsningen af guld. 

Håber virkelig at der er en venlig sjæl der vil hjælpe, da jeg har været i gang i 2 ,5 timer nu :/

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. april 2016 af alpt (Slettet)

a) Ja du skal have fat i spændingsrækken. Reglen er, at ædlere metaller(længere til højre) vil være i stand til at tage elektroner fra mindre ædle metaller. Derfor er hydrogen ikke i stand til at tage elektroner fra guld og oxidere det. Dit reaktionsskema er korrekt nok, men du kan eventuelt udelade tilskuerionerne.

Zn(s) + 2H+(aq) -> Zn2+(aq) + H2(g)

b) Ud fra teksten skal følgende reaktion afstemmes. Det er bare en helt almindelig redoxreaktion

NO3-(aq) + Cl-(aq) -> NO2(g) + Cl2(aq)

c) Du skal afstemme følgende reaktionsskema

Au(s) + Cl2(aq) -> Cl-(aq) + Au3+(aq)

Svar #2
06. april 2016 af hehi (Slettet)

tak havde dog fået styr på A :D
men tusinde tak for svaret jeg går igang med at afstemme :D

Skriv et svar til: hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.