Kemi

Sennepsgas HJÆLP

07. april 2016 af Mig96 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg vil spørge om, der er nogle venlige personer herinde, der kan hjælpe med at forklare sennepsgas' kemiske reaktion for, hvad der sker, da jeg har lidt svært ved det. 

I følgende link, ses den kemiske reaktion.

http://www.science.ku.dk/oplev-science/grundskolen/science_skoletjenesten/inspiration/inspirationssider/facebook/kemiikrig/

Håber, der er en venlig sjæl, der kan hjælpe :-)

Brugbart svar (1)

Svar #1
07. april 2016 af alpt (Slettet)

I første trin fraspaltes chlor, og der dannes en binding mellem carbon og svovl. Som du ved er der to elektroner i en kovalent binding. Når chlorid fraspaltes går begge disse elektroner over til chlor. Hvis du forestiller dig at både carbon og chlor havde doneret en elektron til bindingen, vil chlor altså få ladningen -1 og carbon vil få ladningen +1.

Når bindingen mellem carbon og svovl dannes er det svovl, er donerer begge elektroner til bindingen. Det betyder, at carbons ladning falder med 1 til 0 og svovls ladning stiger med 1 til +1.

Den dannede forbindelse er meget elektrofil. Det betyder, at den gerne vil danne en binding til et eller andet, som har nogle ledige elektroner. Det modsatte af en elektrofil er en nukleofil, som har nogle ikke-bindende elektronpar, som den gerne vil bruge til at danne en binding.

En nukleofil kan altså forære to elektroner til carbonatomet, der er bundet til svovl, hvorved begge elektroner i den binding går ned til svovl.

KU skriver at sennepsgas er giftigt, fordi DNA kan reagere nukleofilt.

Når man på den måde beskriver elektronernes bevægelse kaldes det en reaktionsmekanisme. Hver pil viser to elektroner, der flytter sig.

Vedhæftet fil:untitled.png

Svar #2
07. april 2016 af Mig96 (Slettet)

Det hjælp meget med din gode forklaring. Tusind tak hjælpen! :-) 

Skriv et svar til: Sennepsgas HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.