Matematik

Halveringstid for radioaktivt stof?

07. april 2016 af sjls - Niveau: C-niveau

Hej. Jeg har siddet i rigtig lang tid og prøvet at regne opgave c ud.
Da det er et radioaktivt stof, vil min lærer have, at vi bruger \frac{\ln (2)}{k} for at finde halveringstiden.
Jeg har lavet en eksponentiel regression, hvor jeg har fået forskriften y=440*0.79729^x.
Ved at bruge  k=\ln (a)  har jeg fået k til at være -0.2265368019.
Jeg har herefter sat det ind i formlen for halveringstid og fået det til at være -3.0603. Så vidt jeg ved, kan en halveringstid vist ikke være negativ? Men jeg er meget i tvivl, da jeg kan se fra figuren, at halveringstiden er cirka 3, men forstår så ikke hvorfor jeg får halveringstiden i negativ?

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. april 2016 af peter lind

Jeg ved ikke hvor du har fået din formel for k fra. I fysik regner man normalt med et positivt k så det er blot et spørgsmål om definitionen på k

Svar #2
07. april 2016 af sjls

Hvordan ville man så finde k i forskriften y=440*0.79729^x?

Svar #3
07. april 2016 af sjls

Eller ville man bare fjerne det negative fortegn for k, da det er i fysik?

Brugbart svar (0)

Svar #4

a=e-k <=> ln(a) = -k

Svar #5
07. april 2016 af sjls

Okay. Så det er fordi formlen i fysik er anderledes end i normal matematik eller?

Brugbart svar (0)

Svar #6

Det kommer jo an på hvad du mener med normal matematik. For mig er det her helt normalt.

Svar #7
09. april 2016 af sjls

Mange tak for hjælpen! 
Jeg fandt ud af, det bare var fordi, det var en aftagende funktion. Hvis den havde været voksende, ville formlen hedde ln(a)=k (har jeg i hvert fald fået at vide).

Skriv et svar til: Halveringstid for radioaktivt stof?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.