Kemi
Ligevægt
Nogen der kan forklare mig hvordan man påvirker ligevægten: K =
således at man får mest mulig ester?
Skal man tilsætte mere Ethansyre eller Ocan-1-ol?
Svar #1
13. april 2016 af mathon
som da koncentreret svovlsyre er stærkt "vandsugende" tvinger ligevægten mod højre til gunst for
esterproduktionen ( og dannelsen af vand).
Svar #2
13. april 2016 af FysikOgKemiB (Slettet)
Svar #4
Så jeg skal tilføre mere Ethansyre for at danne mere ester da den har en funktion som en katalysator og vil få reaktionen til at foregå hurtigere?
Svar #5
Nej svovlsyre er katalysator til at få reaktionen til at foregå hurtigere.. Tror ikke helt jeg forstår hvad svaret er så. Er det ikke meningen man skal tilføre enten mere ethansyre eller octan-1-ol for at få mere ester?
Eller skal man bare tilføre mere svovlsyre for at få mere ester?
Svar #6
13. april 2016 af Heptan
Man kan tilføre mere ethansyre eller octan-1-ol.
Man kan også fjerne vand eller ester, det har tilsvarende effekt. Le Chateliers princip beskriver hvordan man kan påvirke ligevægte.
Svovlsyre har den funktion at den fjerner vand, og det forskyder ligevægten mod højre. Men det er ikke derfor svovlsyre er en katalysator.
Svovlsyre er en katalysator fordi den sænker aktiveringsenergien for reaktionen, dvs. at reaktionen således forløber hurtigere. Katalysatorer ændrer ikke på ligevægtens beliggenhed, men de får reaktionerne til at forløbe hurtigere.
Skriv et svar til: Ligevægt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.