Eksamensforberedelse

HJÆLP! Jeg trak romantikken i dansk og jeg er helt blank

13. april 2016 af 1901Simone - Niveau: 9. klasse

Hej alle, 

Jeg har været så heldig at trække romantikken i dansk (ironi kan forkomme) Jeg plejer normalt at være rimelig sikker i dansk, men romantikken er noget vi nærmest ikke har arbejdet med. Jeg vil hverken op i et maleri eller en sang, men ellers er jeg ligeglad. 

jeg ville derfor høre om nogle af jer har været oppe i romantikken og om i eventuelt har nogle gode ide eller råd. 

:-) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. april 2016 af Lauralassen

Den grimme ælling


Svar #3
13. april 2016 af 1901Simone

Ja jeg har læst om det, men problemet er bare at vi ikke må vælge noget som vi har arbejdet med og vi har arbejdet med eventyr som den grimme ælling :-/


Brugbart svar (1)

Svar #4
13. april 2016 af Moderatoren

Du kan evt. vælge et andet eventyr af H. C. Andersen.


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. april 2016 af mikiemause (Slettet)

Hej, 

Jeg har ilge arbejdet med romantikken. Går selv i 9 klasse og finder dette emne meget uinterrasant. Men ja du trak det så jeg vil give dig navne påp de tekster vi skal have hvis vi skal op i det. Måske kan det hjælpe en smule. 

1) Det moderne gennembrud (1870'erne)

2) Nådsensbrød -Henrik Pontoppidan, (1887)

3) Søren Kierkegaard -af forfatterens dagbog (1843)

4) Fjodor Dostojevskij -af Forbrydelse og straf (1865.66)

5) Danmark mit fædreland (1850) -nationalsangen 

6) Fædrelandssang (1819) -Adam Oehlenschläger (1779-1850)

7) Klokken - H.C Andesen 

>> Dette kan du måske  får lidt inspiration fra, da teksterne har rigtig meget med emnet at gøre. ;) 


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. april 2016 af mikiemause (Slettet)

Romantik (1800-1870) 

I romantikken værdsættes det spontane, fantasifulde, følsesfulde og poetiske. 

I romantikken drømmer digteren om noget større og smukkere end den dagligdag og virkelighed de lever i. 

Af romantik rummer en dualisme(splittelse) mellem det vi ser, og det der er bagved, mellem realiteterens verden og den åndelige verden, der skjuler sig bag den eller i den. 


Skriv et svar til: HJÆLP! Jeg trak romantikken i dansk og jeg er helt blank

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.