Samfundsfag

Retspolitik - Spørgsmål

26. april 2016 af Jensen193 - Niveau: 9. klasse

Hej Studieportalen

Jeg har trukket samfundsfag til FSA 2016, med overemnet politik. Jeg har valgt underemnet retspolitik, og jeg vil derfor vide, om nogen af jer har nogle gode punkter, jeg kan komme ind på til afgangsprøven.

Jeg har i forvejen skrevet følgende punkter: 

Hvad er magtens tredeling? 
Hvad er retssikkerhed? 
Hvad synes de politiske partier om retspolitik?

Men det kunne være dejligt, hvis i eventuelt havde nogen gode inputs/nye punkter :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. april 2016 af LarsJensen0 (Slettet)

Hvad med noget om proportionalt? Altså om de retmidler som der anvendes står i rimeligt forhold til eventuelle overtrædelser?

Eller måske du kan finde inspiration i debatten om sessionslogning; der kører en del historier i medierne for tiden. Bl.a. denne https://www.version2.dk/artikel/rigspolitiet-her-er-fire-eksempler-hvor-sessionslogning-har-fungeret-718735

Eller er det ok som justitsministeren gør, jf. https://www.version2.dk/artikel/justitsminister-soeren-pind-blokerer-formand-it-politisk-forening-paa-twitter-det-der-er-der ?


Svar #2
26. april 2016 af Jensen193

Tak for svaret LarsJensen0. 
Kan du eventuelt uddybe, hvad proportionalt er? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. april 2016 af Amanda1601 (Slettet)

Hejsa :)

Jeg tænker at det kunne være spændende at undersøge, om der er nogle af de enkelte politikkere, eller hele partier, der modsiger deres egen politik i forhold til retspolitik?

Du kunne også snakke noget om, hvad det betyder for det danske samfund, at vi har retspolitik i landet, og om hvad det ville betyde, hvis vi ikke havde?

Vores samfundsfagslærere elsker, når vi elever drager vores egne holdninger ind over det vi arbejder med, så det kunne måske også være en god idé, at fortælle hvad du selv mener om Danmarks retspoltik?

Held og lykke med eksamenen! 

Jeg skal også selv op i samfundsfag, dog ikke med samme underemne :)


Svar #4
26. april 2016 af Jensen193

Tusind tak for det gode svar Amanda.
Og held og lykke til dig også :)

Brugbart svar (0)

Svar #5
26. april 2016 af Amanda1601 (Slettet)

#4 Tusind tak for det gode svar Amanda.
Og held og lykke til dig også :)

Mange tak! :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. april 2016 af LilanKahn (Slettet)

- hvad proportionalt er?

At når man anvender magt skal det stå mål med forbrydelsen så man fx ikke skyder butikstyve.


Skriv et svar til: Retspolitik - Spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.