Matematik

Histogram vs. søjlediagram

14. maj 2016 af MMLL13 - Niveau: C-niveau

Jeg ved at et histogram er et diagram, hvor søjlerne har samme bredde som intervallerne i x-aksen, men er det den eneste forskel fra søjlediagrammet?

Jeg sidder med grupperet og ugrupperet statistik og så vidt jeg har forstået, bruger man histogram, når der er tale om grupperet statistik. Men jeg har også set grupperet materiale, som bliver vist ved et søjlediagram?

Håber nogen kan forklare.

Brugbart svar (1)

Svar #1
14. maj 2016 af ntrbd (Slettet)

Læs studieportalens eget indlæg om histogrammer og søjlediagrammer:

https://www.studieportalen.dk/kompendier/matematik/formelsamling/statistik/deskriptiv-statistik/histogram

Histogrammer minder på mange måder om et søjlediagram eller et pindediagram. I et søjlediagram er det højden på søjlerne der er i fokus, fordi det er denne der bestemmer det antal procent en værdi har (frekvens). I et histogram er det derimod arealet under søjlerne der er det vigtigste. Det er nemlig arealet som bestemmer antal procent (frekvens).

I nogle observationssæt egner histogrammer sig bedst; i andre er det stolpediagrammer.

Hvis du har adgang til restudy.dk, kan jeg anbefale dig deres videoer om "deskriptiv statistik" under "matematik" og "c-niveau".

Svar #2
14. maj 2016 af MMLL13

Tak :)

Skriv et svar til: Histogram vs. søjlediagram

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.