Kemi

Uncertainty on rate constant.

18. maj 2016 af Luxiee (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har i en kemisk udregning skulle finde en min hastighedskonstant. Den har jeg fundet til at være 0.000160 s-1. Der er altså tale on en 1. ordens reaktion. 

Jeg blivere så videre spurgt om hvad usikkerheden er på denne. Jeg ved simpelthen ikke hvad dette går ud på. Menes der mht. betydne decimaler? 

Brugbart svar (1)

Svar #1
19. maj 2016 af ChemistryIsKey

Jeg tror du skal igang med noget statistik. Hvis du har lavet en lineær tendenslinje (ud fra mindste kvadratets metode, som fx Excel gør), vil der altid være en usikkerhed på tendenslinjen, medmindre R^2 = 1. Du kan bestemme standardafvigelsen på både hældningen og skæringen med 2.-aksen, og én af disse vil repræsentere usikkerheden på din hastighedskonstant (kommer an på, om du har brugt hældningen eller skæringen med 2.-aksen til at bestemme din hastighedskonstant).
I Excel er der en funktion der hedder noget med LINEST() eller LINREGR(), og denne kan benyttes til at få mere statistik, end bare tendenslinjen (fx også usikkerhederne) :)

Skriv et svar til: Uncertainty on rate constant.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.