Matematik
Varians og normalfordeling
Redegør for en statistisk beskrivelse af et gruperet observationssæt
Gør rede for udregning af varians
Du må gerne komme ind på normalfordelingen
Normalfordelingen
Skostørrelser, højder, vægte, intelligenskvotienter osv. er normalfordelte. Hvis man f.eks. undersøger en befolkningsgruppes højde vil de fleste ligge omkring gennemsnittet, og der er længere mellem de lave og høje mennesker
Normalfordelingen er klokkeformet og er symmetrisk omkring middelværdien(gennemsnittet)
Klokkeformen(normalfordelingen) har sit højeste punkt ved middelværdien, dvs. den topper ved middelværdien
Varians
Når man har udregnet variansen, så kan man finde spredningen, dvs. hvor meget de enkelte observationer afviger fra gennemsnittet
Variansen kan beregnes ved V=∑(x-x)2*f(x)
V=variansen, x=er den pågældende observation, x=middelværdien, f(x)=frekvensen af den enkelte observation
5 personer måler deres højde, som er 150, 160, 165, 167, 177
Før at man kan beregne variansen er man nødt til at beregne middelværdien
Middelværdien beregnes ved at lægge alle observationer sammen og dividiere med antallet af observationer
x=(150+160+165+167+177)/5=163,8
Frekvensen for alle observationer er 1/5, så der ganges med 1/5 for alle observationer
Grunden til at man opløfter observationerne fratrukket middelværdien i anden er, at variansen skal være et positivt tal. Når man skal udregne spredningen, som man gør ved at tage kvadratroden af variansen, så dur det ikke, at variansen er et negativt tal. Man kan nemlig ikke tage kvadratroden af et negativt tal
V=1/5*(150-163,8)2+1/5*(160-163,8)2+1/5*(165-163,8)2+1/5*(167-163,8)2+1/5*(177-163,8)2=78,16
Variansen mellem højderne i observationssættet er 78,16.
Spredningen kan udregnes, ved at tage kvadratroden af variansen
σ=√V hvor σ=spredning og V=varians
σ=√78,16=8,8
Spredningen er 8,8. Dvs. at observationerne i gennemsnit afviger fra middelværdien(gennemsnitshøjden) med 8,8
Jeg kan sagtens trække statistik til den mundtlige eksamen. Det grupperede observationssæt har jeg fuldstændig styr på. Det er dog normalfordelingen og variansen, som jeg har sværere ved. Det ville være en stor hjælp, hvis der lige var en der kunne kigge det igennem og spotte eventuelle fejl. Er der noget yderligere som jeg kan komme ind på vedrørende varians, spredning og normalfordeling
Skriv et svar til: Varians og normalfordeling
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.