Fysik

Fysik b eksamen

24. maj 2016 af MarenMarie7228 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa. 

Et af de spørgsmål jeg kan trække til min fysik b eksamen, som omhandler kraft og bevægelse lyder, at jeg blandt andet skal gøre rede for begreberne hastighed og strækning. Men synes ikke jeg kan finde noget godt at sige om dem. 

En venlig sjæl der vil hjælpe mig igang?


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. maj 2016 af Sfeldt (Slettet)

Hastighed er jo to ting, det er jo fart og retning. Forskellen mellem hastighed og fart er, at hastighed også har en retning. Strækning i forbindelse med bevægelse er jo den afstand der er tilbagelagt.

Hastighed er jo afstand eller strækning per tid, som kan være i m/s eller km/t.  

v=\frac{s}{t}

I forhold til kraft og bevægelse er der jo også noget der hedder at 

F=m\cdot a

Kraft er masse gange acceleration. Det er jo Newtons 2. lov. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. maj 2016 af mathon

Hastighed er en vektor:

                                          \overrightarrow{v}=\frac{\mathrm{d} \overrightarrow{r}}{\mathrm{d} t} 

Fart er en skalar:
                                           v=\left | \frac{\mathrm{d} \overrightarrow{r}}{\mathrm{d} t} \right |

Er bevægelsen éndimensional,
noteres hastigheden sædvanligvis:

                                          \overrightarrow{v}=\frac{\mathrm{d} \overrightarrow{s}}{\mathrm{d} t}

og farten
                                           v=\left | \frac{\mathrm{d} \overrightarrow{s}}{\mathrm{d} t} \right |


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. maj 2016 af mathon

Newtons 2. lov. 
                                         \overrightarrow{F}=m\cdot \overrightarrow{a}=m\cdot \frac{\mathrm{d} \overrightarrow{v}}{\mathrm{d} t}=m\cdot \frac{\mathrm{d} ^2\overrightarrow{r}}{\mathrm{d} t^2}


Skriv et svar til: Fysik b eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.