Kemi
MAT-KEMI ÅRSPRØVE HJÆÆÆÆÆÆLP
Hej er der nogen som kan hjælpe os med vores matematik-kemi årsprøve, da vi er gået helt i stå :)
Vi er har et par spørgsmål vi ikke kan finde ud af:
1. Udled formlen pH + pOH = 14 udfra vands ionprodukt, ved anvendelse af logarimeregnereglerne
2. Fremstil en graf, der viser, hvordan pH ændrer sig med den formelle koncentration af saltsyre d.v.s. afsæt pH som funktion c(HCl)
3. Udarbejd en opskrift på en brøddej med en pH-værdi på 5, hvor saltsyre anvendes som surhedsregulerende middel.
10000 tak for hjælpen!!!
Svar #1
02. juni 2016 af umolich
1. Handler om vands autoprotolyse:
H2O + H2O --> H3O+ + OH- for hvilken der gælder følgende ligevægtskonstant Kw = [H3O+][OH-] = 10-14
Hvis I tager logaritmen på begge sider af dette udtryk er I i mål hvis I kan jeres regneregler :-)
Svar #2
02. juni 2016 af umolich
2. Her skal I lave en kolonne i Excel med nogle (mere eller mindre) tilfældige værdier, f.eks. i kolonne A:
A
0,1
0,2
0,3
0,4
Derefter skriver I i kolonne B "=-LOG10(A1)" uden anførselstegn. Så har I jeres X og Y værdier til et plot. Jeg kan godt gå mere i detaljer, men ved ikke hvor skarpe I allerede er til Excel (eller et andet plotprogram)
Svar #3
02. juni 2016 af umolich
3. Hvis man bare laver en opskrift med vand og mel og uden gær (jeg er ikke selv helt klar over hvordan gær påvirker pH, måske intet), så er det lige til. Hvis I f.eks. tager 5 dl vand og 2 dl mel, så skal I bare regne ud hvor meget saltsyre der skal tilsættes for at få pH = 5 (husk at pH = -log( [H3O+] ))
Svar #5
06. juni 2016 af Matkemipigerne (Slettet)
Vi har lige et spørgmål til 2-eren.
Hvorfor skal tallene i kolonne A være 0,et eller andet? Kan det ikke også være 1,2,3, eller skal det være decimaltal? Og er tallene så de formelle koncentrationer af saltsyre?
Lige en ting til, vi bruger programmet Nspire.
Svar #6
06. juni 2016 af Matkemipigerne (Slettet)
Vi har lige et spørgmål til 2-eren.
Hvorfor skal tallene i kolonne A være 0,et eller andet? Kan det ikke også være 1,2,3, eller skal det være decimaltal? Og er tallene så de formelle koncentrationer af saltsyre?
Lige en ting til, vi bruger programmet Nspire.
Svar #7
08. juni 2016 af umolich
Jo, det kan sagtens være 1, 2, 3, og ja det er de formelle koncentrationer af saltsyre. Man arbejder bare typisk i <1 M området, men grafen er den samme :-)
Man kan sagtens plotte det i Nspire også, jeg er bare ikke klar over hvordan man kopierer formler i celler ;-)
Svar #8
09. juni 2016 af Matkemipigerne (Slettet)
Okay tak! :)
Til opgave 3. har vi lige vedhæftet den, så du kan se om vi har gjort noget galt...
Vi synes nemlig ikke at grafen ser helt rigtig ud?
Svar #10
Jeg tror ikke det virker alligevel...
Men det var til opgave 2, ikke 3...
Jeg har gjort følgende:
I min x-værdi sætter jeg tilfældige data ind, for den formelle koncentration.
For finde ud af hvordan pH ændrer sig med den formelle koncentration af salsyre, bruger jeg titalslogaritme.
−log(0.1,10) ? 1.
−log(0.2,10) ? 0.69897
−log(0.3,10) ? 0.522879
−log(0.4,10) ? 0.39794
−log(0.5,10) ? 0.30103
−log(0.6,10) ? 0.221849
I kolonne A har jeg skrevet 0,1 0,2 osv..
I kolonne B har jeg skrevet resultaterne ovenover...
Men min graf ser lidt mærkelig ud, for punkterne starter oppefra, og er faldende...
Svar #11
09. juni 2016 af umolich
Jaa, det ser sådan set fint nok ud :-)
Den skulle gerne se ud som grafen til venstre (alt efter hvor mange datapunkter du har med):

Svar #12
Grafen ser sådan ud:
Svar #13
09. juni 2016 af umolich
Du skal nok lige bytte om på X og Y, fordi man plejer at have det man varierer ud af X-aksen (her varierer vi den formelle koncentration)
Svar #14
Ved ikke om der er sket en stor ændring...:
Svar #16
09. juni 2016 af umolich
I kan eventuelt tilføje flere x-værdier, og se at den kommer til at ligne den graf jeg postede foroven.
Svar #17
Okay mange tak for hjælpen! :)
Der er en ALLER sidste ting, vi lige ville spørge om...
Opgave 3)
Vi har fået af vide at det kun er saltsyre der kan ændre pH-værdien.
Hvordan skal vi helt præcist anvende pH = -log( [H3O+]?
Kan du ikke lave et eksempel? Taktaktak
Svar #18
09. juni 2016 af umolich
Altså saltsyre reagerer jo efter reaktionsligningen:
HCl + H2O --> H3O+ + Cl-
Og det reagerer fuldstændigt, så derfor er al tilsat HCl = koncentrationen af H3O+
Svar #19
Men hvordan skal vi få pH-værdien til 5? Kan du komme med et eksempel? :)
Svar #20
10. juni 2016 af umolich
Ja, hvis pH skal være 5, så skal
5 = -log( [H3O+] )
dvs [H3O+] = 10-5 M = 0.00005 M
Om denne koncentration så er så lav at man skal regne på vands bidrag til pH-værdien også... hmm, i vand er [H3O+] = 10-7 M. Normalt kan vi se bort fra denne mængde syre, fordi den er forsvindende lille, og det vil jeg mene at vi også kan her, ellers bliver det lidt mere avanceret.
Derfor! Hvis vi i opskriften skal bruge 4 dl vand, dvs. 0,4 L, med pH = 5, og vi forestiller os at vi har en 0,1 M saltsyreopløsning til rådighed, bliver regnestykket for at finde hvor mange milliliter syre vi skal tilsætte (VHCl):

Og hvis vi så isolerer VHCl i denne, får vi:

Så det du skal indse er: Saltsyre er rigtig dårligt til at få en pH omkring 5, fordi det er nogle meget små mængder der skal tilsættes.