Matematik

nu spørger jeg dumt..

03. juni 2016 af Emmely1997 (Slettet) - Niveau: B-niveau

men hvad betyder as og trekanten her: http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/differentialregning/differenskvotient-og-differentialkvotient 

Brugbart svar (1)

Svar #1
03. juni 2016 af PeterValberg

as er sekantens hældningskoefficient

Δ (det græske bogstav Delta) bruges i matematikken til at
vise, at der er tale om en differens (forskel)

Δy = y2 - y1 = f(x0+h) - f(x0)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Brugbart svar (1)

Svar #2
03. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

as  - a bruges normalt om hældningen for en linje. Det kender du nok fra y = ax + b. I dit eksempel betegner as hældningen på sekanten. Der står implicit: asekant - altså hældningen af sekanten. 

Er det denne trekant, du tænker på Δ? Det betyder Delta og betegner en forskel mellem to tal. Δy er altså:

\triangle y=y_2-y_1

Svar #3
03. juni 2016 af Emmely1997 (Slettet)

Omg tak! Det er fordi jeg er igang med "Bevis reglen for differentiation: (f+g)'(x)=f'(x)+g'(x)

jeg slog det så op og nogle brugte delta, as og 0 osv. hvor i mine noter har jeg gjort noget hel andet! Jeg har slet ikke brugt trekant eller noget, men skal man det?

Brugbart svar (0)

Svar #4
03. juni 2016 af AskTheAfghan

Den såkaldte tretrinsregel man bruger til at bevise ens differentiation er et stringent bevis, så det er meget vigtigt at forstå trinnene så godt som muligt. Man bruger forskellene Δy og Δx til at bestemme en (sekant)hældning. Nogle bruger h i stedet for Δx, men de betyder helt det samme i denne kontekst.

Jeg råder dig at kigge kun på din matematik bog (el. andre), du bruger på dit studie. Man kan blive forvirret, hvis man kigger på alt muligt uforsigtigt.

Skriv et svar til: nu spørger jeg dumt..

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.