Biologi

Ilt til cellerne

03. juni 2016 af UchihaItachi - Niveau: C-niveau

Hej jeg har svaret på hvordan ilt kommer fra luften til cellerne:

Når vi trækker vejret ind, passere luften gennem næsen eller munden, ned i luftrøret, videre ned i de mindre bronkier og de endnu mindre bronkioler. Luftvejene ender i små luftsække (alveoler), som er omgivet af kroppens allermindste blodårer, kaldet kapillærer. Så når alveolerne fyldes med luft, er det her, at ilt udskiftes med kuldioxid. De røde blodlegemer i kapillærerne optager ilten fra alveolerne samtidig med, at kuldioxid, som er et affaldsprodukt, frigives fra kapillærerne til lungerne. Så når vi ånder ud, blæses kuldioxid ud af kroppen. Det iltede blod strømmer så via lungernes større blodårer til hjertet og pumpes ud til hele kroppen via den store hovedpulsåre (aorta).  

Men tænker at jeg mangler noget mere. Får ikke helt forklaret hvordan det kommer i cellerne. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juni 2016 af Dulugtergrimt

Du skal have fat i kapillærerne igen. Groft sagt samme proces som i lungerne.

Svar #2
03. juni 2016 af UchihaItachi

Forstår ikke helt er det ikke det jeg har skrevet


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juni 2016 af MSkousen

Du kan komme ind på hvordan udvekslingen sker ude i kapilærene (feks. ude ved muskelcellerne, hvor ilten frigives fra de røde blodlegemer og kuldioxiden optages. 

Hvis du vil have mere på kan du jo også komme ind på hvordan luften kommer ned i lungerne 


Svar #4
03. juni 2016 af UchihaItachi

Er det ikke når mellemgulvmusklet trækker sig sammen?


Brugbart svar (1)

Svar #5
04. juni 2016 af Dulugtergrimt

Det bør du da kunne fortælle os. Du fortæller at mellemgulvet trækker sig sammen. Det er jeg enig med dig i. Men hvad så? Hvad er metoden?

Hvis du vil i dybden med, hvordan ilt og CO2 træder ind og ud af cellerne, kan du med fordel kigge på diffusion.

Skriv et svar til: Ilt til cellerne

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.