Biologi

Videnskab

05. juni 2016 af Bjørnmeyer (Slettet) - Niveau: 10. klasse
Hej det er fordi jeg har fået en opgave på videnskab, og jeg vil høre jer om i vil være søde og prøve at svare på min spørgsmål

1. Passer der hvad videnskaben siger
2. Og om tro og videnskab er sammen

Tak for de

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2016 af JulieW99

Hvad er dit eget bud?

- - -

Vh Julie

Svar #2
05. juni 2016 af Bjørnmeyer (Slettet)

Men det er fordi jeg kan ikke finde noget på nettet ved den første

Og Den vil jeg sige at de gør se ikke

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. juni 2016 af mathias1997

1. Der er mange eksempler i historien på, at videnskaben, altså antagede teorier om verden, viste sig at være falske og blev erstattet af nye teorier, da man fik en bedre forståelse af verden. F.eks. var der engang enighed om, at Jorden var rund. Derfor kan man mene, at man aldrig kan være sikker på videnskaben, men blot se den som et trin på vej mod - muligvis - at finde den ultimative sandhed.

2. Mennesker bruger tro og videnskab på samme måde, da de begge giver en tryghed og en forklaring på livet, når det kan virke meningsløst og tilfældigt. Måske er både tro og videnskab opfundet af mennesker for at opnå en tryghed og få noget at støtte sig til?

Håber det satte nogle tanker i gang :)

Brugbart svar (0)

Svar #4
05. juni 2016 af Dulugtergrimt (Slettet)

Det er svært at sige, om det passer, hvad videnskaben siger. Videnskaben bliver konstant udfordret, præciseret og udvidet, og den ændrer sig derfor hele tiden. Man når nok aldrig et punkt, hvor vi siger "nu ved vi alt om alt". Man kan vel sige, at videnskaben i en stor del af tilfældende er sand og ikke-sand samtidigt.

For at vurdere om tro og videnskab er det samme, kan man starte med at kigge på, hvordan videnskab er defineret, og derefter sammenholde det med, hvad det vil sige at tro. Der er skrevet tonsvis af mere eller mindre hadefulde tekster om emnet (videnskabstilhængere vs. religionstilhængere) så det må du sagtens kunne finde på nettet.

Skriv et svar til: Videnskab

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.