Geografi

Hjælp til forståelse af problemstillinger

08. juni 2016 af MMostrup (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, jeg sidder med nogle spørgsmål til naturgeografi, som jeg har svært ved at forstå. 

Problemformulering: Klimaændringer - er det noget vi skal tage alvorligt, og kan vi påvirke dem nævnværdigt?  (Jeg forstår godt min problemformulering) 

1. Redegør for de central geofaglige sammenhænge, der knytter sig til problemformuleringen

2. Begrund problemstillingens relevans og aktualitet

I 2, skal jeg så nævne at det er relevant at fokusere på klimaændringerne, fordi der er mærkbare klimaændringer i dag, som påvirker denne generation såvel som den næste. Og så videre? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Der er en bred international konsensus om, at klimaændringerne er en realitet. Du kan vælge at kigge på nogle af de naturlige faktorer, der spiller ind som: Milankovitch-cykler (i den her realtion tænkes der på istiderne), solcyklussen, vulkanisme, havstrømme i oceanerne, El Nino og La Nina. 

Disse har alle en indflydelse på temperaturen og udledningen af drivhusgasser, med de er for langsomt virkende eller for små til at forklare opvarmningen af Jorden. Den menneskelige udledning af drivhusgasser kan forklare dette. Kig evt. på data der viser koncentrationen af CO2 før industrialisering og så nu. Kig på temperaturstigningerne der er sket og find fremtidige prognoser. The band saturation effect gør det klart, at der skal gøres noget. Man kan sagtens begrænse klimaændringerne, men der er forskellige teorier om, hvad der skal gøres. Lidt karikeret kan man opstille det som Lomborg mod Al Gore. 


Svar #2
08. juni 2016 af MMostrup (Slettet)

Jeg forstår virkelig ikke hvad jeg skal. Overhovedet. 

Jeg er gået fuldstændigt i stå ved problemstilling 1. Jeg har brug for et forsimplet svar. :((


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Nu har jeg ikke naturgeografi, men mit bud på "de centrale geofaglige sammenhænge" vil hedde, at du skal kigge på drivhuseffekten og knytte noget teori til det. Det nedenstående kan måske hjælpe til at forklare, hvorfor det er relevant og aktuelt:


DMI's beregninger med globale og regionale klimamodeller viser følgende generelle udvikling for klimaet i Danmark omkring år 2100 i forhold til 1990:

En stigning i den årlige middeltemperatur på 1,5-3,8°C. 
Temperaturstigningen vil være størst om vinteren.
En stigning i nedbøren, særligt om vinteren. En tendens til flere og mere ekstreme episoder med meget kraftig nedbør.
Flere og længerevarende hedebølger.
Kraftigere stormfloder


Skriv et svar til: Hjælp til forståelse af problemstillinger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.