Kemi

spændingsrækken hjælp

10. juni 2016 af snylt (Slettet) - Niveau: C-niveau

I flg. spørgsmål:

Med udgangspunkt i en gennemgang af eksperimentet ”Spændingsrækken” skal du forklare om simple redoxreaktioner.

I din gennemgang kan følgende stikord være en hjælp: - metaller - ikke-metaller - ionforbindelser - molekyler - elektronstruktur - oxidation og reduktion - overførsel af elektroner

Mit spørgsmål er hermed: hvad er simple redoxreaktioner?

Er reaktionen mellem magnesium og ilt en simpel reaktion?

2 Mg (s)  + O2 (g) --> 2MgO (s)

Mange tak. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni 2016 af umolich

Jeg tror ikke at der er en definition af en "simpel redoxreaktion" så der menes nok bare at I ikke behøver gennemgå en "svær" redoxreaktion. Jeg synes din valgte reaktion er fin. Det vigtigste er nok at kunne forklare præcis hvad der sker i reaktionen som gør den til en redoxreaktion, fremfor lige hvilken redoxreaktion du har valgt.

Svar #2
10. juni 2016 af snylt (Slettet)

Aha, okay. Tak :-)

Hvordan kan jeg så inddrage det med metaller/ikke-metaller, ionforbndelser, molekyler og elektronstruktur. 

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. juni 2016 af umolich

Hehe, det var et lidt længere spørgsmål ;-)

Først skal du have styr på hvilke grundstoffer der er metaller/ikke-metaller. Så kan du snakke om at ionforbindelser typisk dannes mellem et metal og et ikke-metal, mens molekyler typisk dannes af to eller flere ikke-metaller.

Svar #4

Hvordan kan jeg koble det til emnet om redoxreaktioner? :-)

Mange tak.

Brugbart svar (0)

Svar #5
10. juni 2016 af umolich

Altså en redoxreaktion er jo bare en reaktion hvor der sker en elektronoverførsel. I forhold til spændingsrækken er et godt eksempel 

Mg(s) + 2 AgNO3(s) → Mg(NO3)2(s) + 2 Ag(s)

som kun kan ske fordi sølv står til højre for magnesium i spændingsrækken. Så magnesium er et metal der reagerer med ionforbindelsen sølvnitrat fordi sølv står til højre for magnesium i spændingsrækken. Herved sker der en elektronoverførsel således at magnesium bliver oxideret og sølv bliver reduceret.

Så er der da brugt flittigt at stikordene, det er jo ikke fordi du skal bruge dem alle.

Brugbart svar (0)

Svar #6
10. juni 2016 af mathon

Et metal M_{tv} til venstre for et andet metal M i spændingsrækken
kan oxidere M's ioner.

Det modsatte er ikke tilfældet.

M_{tv}\; +\; M^{n+}\; \rightarrow \; {M_{tv}}^{n+}\; +\; M

eks.
                  Mg\; +\; Cu^{2+}\; \rightarrow \; Mg^{2+}\; +\; Cu

Brugbart svar (0)

Svar #7
10. juni 2016 af mathon

\overset{\mathbf{\color{Red} 0}}{Mg}\; +\; \overset{\! \! \! \! \! \! \mathbf{\color{Blue} +2}}{Cu^{2+}}\; \rightarrow \;\overset{\! \! \! \! \! \! \! \! \! \mathbf{\color{Red} +2}}{ Mg^{2+}}\; +\; \overset{\mathbf{\color{Blue} 0}}{Cu}

Svar #8

Tak, men det ligner et lidt mere kompliceret eksempel - måske er det bare mig?

Btw. sølvnitrat står da ikke i spændingsrækken - det er da kun sølv der gør det? :)

Brugbart svar (0)

Svar #9
10. juni 2016 af mathon

Mg\, _{\textit{(s)}}\; +\; 2\, Ag^{+}\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; Mg^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Ag\, _{\textit{(s)}}

N{O_3}^- er tilskuerion

Svar #10

Tak for det.

Forresten har et spøgsmål mere.

Vi lavede et forsøg om spændingsrækken ,hvor vi skulle se de forskellige metallers reaktionsvillighed.

Herefter skulle vi lave en spændingsrække og sammenligne med lærebogens spændingsrække.

Det her blev vores spændingsrække:
Mg    H    Al    Zn    Cu    Ag     

Vores lærebog sagde:

Mg    Al    H    Zn    Cu    Ag     

Hvad kan forklaringen være på, at i vores spændingsrække er H mere til venstre  end lærebogens?

Tak

Skriv et svar til: spændingsrækken hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.