Matematik

Klage over eksamenskarakter i skriftligt mat (HTX)

16. juni 2016 af EdwardNygma (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej SP,

Vi har netop nu fået vores karakterer tilbage fra vores skriftlige eksamener, og jeg vil i den forbindelse høre om der er nogle af jer der har erfaring med at klage over deres karakterer i matematik?

Jeg har egentlig fået 10, hvilket er en fin karakter, men efter sammenligning med både resultater fra andre klasser og en fra min egen, kan jeg se at der er én opgave jeg har lavet forkert. Ham fra min egen klasse jeg har sammenlignet med har fået 12, han har lavet den pågældende opgave rigtig, men han har så tilgengæld lavet fejl i en anden opgave, jeg tænker derfor umiddelbart at jeg også burde have fået denne karakter?

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2016 af PeterValberg

Hvis jeg havde fået 10 (hvilket er en rigtig flot karakter),
så ville jeg nok ikke klage, - for en eventuel ændring af
karakteren ifm. en klage kan gå begge veje, - du kan altså
sagtens risikere at ende med en lavere karakter, ligesom
du også kan få en større eller beholde den oprindelige karakter.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Brugbart svar (0)

Svar #2
16. juni 2016 af PeterValberg

Se eventuelt [ LINK ]

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Brugbart svar (0)

Svar #3
16. juni 2016 af mathias1997

Jeg står lidt i den samme situation som dig - fik også 10, men forventede 12 efter at jeg minutiøst har sammenlignet mine udregninger og resultater med mine klassekammerater. Orker godt nok ikke besværet ved at klage, det har jo minimal indvirkning på det samlede snit.

Brugbart svar (0)

Svar #4
16. juni 2016 af Studentos

Har du kigget på, at personen du sammenligner med, eventuelt kun har regnet forkert og derimod stadigvæk har fået størstedelen af pointene på forklarende tekst. 

Af hvad jeg ved af, så trækker facit kun en smule ned. 

Brugbart svar (0)

Svar #5
16. juni 2016 af OnceUponATime (Slettet)

Hvis du har en delopgave forkert giver det absolut ingen mening at du får 10.
Hvis dit gennemsnit betyder noget for dig, og 10-tallet ikke skader det, synes jeg ikke at du skal klage.
Hvis du derimod ikke skal bruge dit gennemsnit til noget synes jeg at du skal klage.
Overordnet set lyder det som om, at du lå på grænsen mellem 10 og 12. Derfor vil det absolut ikke give mening at få 7. Klag derfor. Det kan kun gå bedre eller ende med samme karakter.

Brugbart svar (0)

Svar #6
16. juni 2016 af HamDenLangeDer (Slettet)

Når der er noget der kan få danskernes pis i kog, så er det hvis man taler om karrakterer.. Uha, uha! Det er ret trælst at folk opfatter éns karrakter som hellig, om du så får 02, eller om du får 10. Man skal have den karrakter, der svarer til éns præstation, og det er nødvendigt at klage.

Jeg har personligt aldrig oplevet noget som lignede dit tilfælde, men det er da folk med dobbeltstandarder der fortæller dig, at du ikke skal klage over din karrakter -bare fordi at den er højere end gennemsnittet.

Brugbart svar (0)

Svar #7
16. juni 2016 af sjls

Jeg synes, du skal få en matematikkyndig til at læse din opgave igennem. Det kan jo være - som #4 siger - at du ikke har haft tilstrækkelig forklarende tekst. Hvis du klager og ikke er sikker på, at dine tekstforklaringer er gode nok, kan du godt risikere at ryge ned på 7. 
Hvis du får læst din opgave igennem af allerhelst en matematiklærer, som kan fortælle dig, om din tekst og udregninger er gode nok, kan du overveje at klage. Men først dér, synes jeg. Ellers er det lidt farligt, da du godt kan ryge ned i karakter.

Brugbart svar (0)

Svar #8
16. juni 2016 af Thor3303 (Slettet)

Husk på at den forklarende tekst er en faktor censor bruger hvis eleven ligger mellem to karakterer. Vil personligt ikk klage over et 10-tal, men forstår din frustration

Skriv et svar til: Klage over eksamenskarakter i skriftligt mat (HTX)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.