Kemi

hydrofil /hydrofob

02. august 2016 af Manu0407 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej!

Kan en venlig sjæl forklare mig dette: Jeg ved, at det fremmer opløseligheden i vand, hvis et molekyle indeholder en hydrofil gruppe, og modvirker den, hvis det indeholder en hydrofob gruppe. Men hvordan kan jeg kende en hydrofil gruppe eller en hydrofob gruppe i et molekyle?
Desuden: jeg har læst om reglen med 4 carbonatomer, der kan ophæve virkningen af en hydrofil gruppe, men jeg forstår det virkelig ikke. Hvordan kan dette være? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. august 2016 af mathon

Se f.eks. på en graf for monovalente primære alkoholers kogepunkter.

Brugbart svar (0)

Svar #2

Da hydroxygruppen er polær (hydrofil) er de lavere alkoholer fuldstændigt blandbare med vand. 1-butanol og 1-pentanol er kun noget vandopløselige, og i takt med at alkoholmolekylets alkyldel (den upolære eller hydrofobe del) bliver større, falder vandopløseligheden. 

Generelt kan man sige, at indeholder et molekyle en hydrofil gruppe pr. 4-5 hydrofobe grupper, er stoffet opløseligt i polære opløsningsmidler.

Hydrofile grupper er f.eks. -OH;   -N-H;  -C=O
                                                       |          |

mens eksempler på hydrofobe grupper 
er:
         |                 |           |            |
       -C-H;         -C-Cl;   -C-Br;   -C-I
         |                 |           |            |

Dette betyder da, at jo flere hydrofile grupper et molekyle indeholder, jo mere opløseligt er det i et givet polært opløsningsmiddel.
F.eks. er 1,2,3-propantriol CH2CH-CHOH-CH2OH mere vandopløseligt end 1-propanol CH3-CH2-CH2OH
eller 2-propanol CH3-CHOH-CH3.

Svar #3
02. august 2016 af Manu0407 (Slettet)

Tak for dit meget uddybende svar! Synes godt nok det er meget kompliceret, men tror jeg grundlæggende er med. 
Kan du hjælpe mig med en sidste ting? :) 
Sucrose C
12H22O11 opløses i vand - derfor er det polært. Hvis jeg nu ikke havde ladet er forsøg med det, hvordan kunne jeg så vise, at det var polært? Er det fordi, at den hydrofile gruppe er dominerende? (i så fald - hvorfor er den det, når der er flere C-atomer?) 
Ps. i mit forsøg benyttede vi også ethanol som opløsningsmiddel. Jeg er med på, at ethanol både består af en polær og upolær binding, men hvordan kan det så være, at sukker f.eks. ikke blev opløst i ethanol, men kun vand? (NaCL blev heller ikke opløst... men er det ikke underligt, hvis ethanol både har en polær og upolær binding? Skulle man så ikke tro, at ethanol kunne opløse både polære og upolære forbindelser?)

Svar #4
02. august 2016 af Manu0407 (Slettet)

Jeg har også lige endnu et spørgsmål! 
jeg har følgende spørgsmål: Hvorfor kan molekylers sammensætning forudsiges ud fra deres placering i det periodiske system? 

Brugbart svar (0)

Svar #5

Succrose har 8 OH-grupper og 11 C, hvorfor det er let opløseligt i vand.

Vandmolekylet er lille har 3 polariseringspunkter og derudover mulighed for hydrogenbindingsdannelse.

Ethanolmolekylet har 2 tætliggende polariseringspunkter og er forholdsvis stort i sammenligning med vandmolekylet.
Succrose 'opløst i ethanol' er her vendt om, så det er succrose med de mange polariserede grupper i forhold til opløsningsmidlet med meget få polariseringspunkter, hvorfor ethanol ikke opløses særlig godt i succrose. Blandingen bliver derfor ikke særlig effektiv og opløsningen af succrose i ethanol foregår ikke i nævneværdigt omfang.

Brugbart svar (0)

Svar #6

Molekyler sammenholdes i elektronfælleskaber.
To eller flere atomers evne til elektronfællesskab afhænger af deres indbyrdes placering i DPS.

se

http://www.ptable.com/?lang=da

Brugbart svar (0)

Svar #7

Til venstre og nede er de mindst og til højre og oppe er de mest elektronegative grundstoffer.

Svar #8
03. august 2016 af Manu0407 (Slettet)

Tusind tak for hjælpen, igen, igen, igen!!!!

Skriv et svar til: hydrofil /hydrofob

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.