Kemi

carbonhydrider

04. august 2016 af Manu0407 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg sidder og læser op på carbonhydrider. 

Jeg tror jeg har fået gjort mig selv godt og grundigt forvirret.... Jeg har 3 spørgsmål:

1) Hvis et alkan har en alkylgruppe, tæller C og H atomerne i alkylgruppen så med i bruttoformlen? 
Altså hvis vi har 2,3methylbuthan, er dennes molekyleformen så: C6H14 ? 

2) Og for alkaner: Er der tale om isomere af et alkan, når der sidder en alkylgruppe? 
Og har alle alkener altid to isomere, altså en cis og trans? 

3) Er det korrekt forstået, at...
- alkaner typisk reagerer ved substitution? F.eks. methan + Cl2 --> CH3Cl + HCl? 
- alkener typisk reagerer ved addition? F.eks. --> C2H4 + H2 --> Ethan C2H6 ? (Kan alkener i øvrigt ikke også reagerer ved elimination? Og på den måede danne alkyner?) 
- Alkyner: reagerer typisk ved addition, eks. C2H2 + Br2 --> C2H2Br2 (altså et alken)


Svar #1
04. august 2016 af Manu0407 (Slettet)

Og hvad betyder det HELT PRÆCIST at der ikke er fri drejelighed mellem C-atomerne i alkener og alkyner?


Svar #2
04. august 2016 af Manu0407 (Slettet)

Og endnu en ting - isomeri ved et alken: betyder dette, at alkenet er forgrenet? 
Og gælder det samme så også for alkyner?


Svar #3
04. august 2016 af Manu0407 (Slettet)

Jeg har fundet ud af det meste her, men jeg er stadig meget i tvivl om isomeri. Isomeri= to stoffer, kan have samme molekyle formel, men forskellig stuktruk 
I et alkan: buthan og 2 methyl propan har samme molekyleformel, men forskellig stuktur formel. 
I alkener: pga. dobbeltbindingen har fastlåses C-atomerne, så de ikke kan rotere. Derfor kan strukturen for samme stof være forskellig, selvom der er samme struktur og molekyle formel. Cis= atomet sidder på samme side, trans= det sidder på hver side af dobbeltbiningen. 


Er det rigtigt?  :) 


 


Svar #4
04. august 2016 af Manu0407 (Slettet)

Eks. med penten: 
Pent-3-en
cis: H atomerne sidder på samme side. 
trans: H atomerne på hver side. 

Men i Pent-2-en
er det så også cis og trans isomeri, selvom Der kun er 1 carbon-kæde? Den kan vel ikke blive cis?


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg gætter på, at du har forstået det her rigtigt, men formuleret dig forkert: 

Derfor kan strukturen for samme stof være forskellig, selvom der er samme struktur og molekyle formel

At kalde det for samme stof er forkert for de forskellige isomere har forskellige kemiske og fysiske egenskaber samt en anden struktur. De har samme molekylformel. Der ligger en formuleringsfejl i strukturen kan være forskellig selvom der er samme struktur. 

Ja dobbeltbindingen fastlåser C-atomerne hos alkener. Cis-trans benævnelsen er ved at være udgået, selvom den vist stadig er gyldig. Man bruger i stedet E/Z benævnelsen, hvor Z (Zuzammen) betegner Cis, og E (entgegen) betegner Trans. 

Isomeri har stor betydning. Et eksempel er Thalidomid. Thalidomid blev udviklet til at dæmpe kvalme hos gravide kvinder. Den ene isomer (R)-Thalidomid havde den ønskede virkning, men den anden isomer (S)-Thalidomid førte til misdannelser hos fostre. Det er grunden til, at forsangeren i Sort Sol mangler den ene arm. 

R/S betegnelsen bruges til at benævne spejlbilledisomeri. 


Svar #6
06. august 2016 af Manu0407 (Slettet)

Yes, kan godt se formuleringen.... Tusind tak for dit svar :) 


Skriv et svar til: carbonhydrider

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.