Matematik

Parabel og ret linje

11. august 2016 af Slashdash (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej SP! Jeg sidder lidt fast i en opgave som handler om en parabel og en ret linje. Jeg vil nu formulere opgaven og efterfølgende forklare, hvor - og hvorfor - jeg sidder fast.

Opgaven:

Givet en ret linje f(x)=2x+2

Bestem den parabelfunktion f(x)=ax^2+c, som den rette linje er sekant for i funktionens skæringspunkter med y- og x-akse.

Mit arbejde:

Det første skridt var ikke svært. Jeg ved at c definerer parablens skæringspunkt på y-aksen derfor vidste jeg at denne værdi således må være 2, da f(0)=2*0+2

Det jeg efterfølgende gjorde var at jeg indsatte den rette linjes skæring med x-aksen, da jeg vha. nedenstående udregning fandt ud af at den skærede i punktet (-1,0).

f(-1)=2*-1+2

Nu var det bare - eller det troede jeg- at indsætte værdierne i den parabelformel(f(x)=ax^2+c), som var blevet givet og løse ligningen.

f(-1)=a*(-1^2)+2

Jeg fandt ud af at hældningen måtte være 2 men jeg ved at hældningen skal være -2. Derfor håber jeg på at der er nogle derude, som er klar til at hjælpe.

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. august 2016 af Eksperimentalfysikeren

Du har 0 = a*(-1)2 + 2 (Du har skrevet potensen inde i parentesen, den skal være udenfor!)

Svar #2
12. august 2016 af Slashdash (Slettet)

Du har 0 = a*(-1)2 + 2 (Du har skrevet potensen inde i parentesen, den skal være udenfor!)

Jeg takker!

Skriv et svar til: Parabel og ret linje

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.