Matematik

funktionsforskrift

13. august 2016 af Zahra1999 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej skønne mennekser derude. 

Jeg er i gang med at få lavet noget matematik, men er gået i stå. 

Opgaven lyder sådan her: 

1. Eksempel på sammenhæng

MOBILTELEFON: 

Sofie fra 1z vil gerne have en mobiltelefon og studerer aviser og blade for at finde et godt tilbud. Firmaet Mobilelysium tilbyder et abonnement for 50 kr. pr. måned plus 0,80 kr. pr. samtaleminut. 
Det er klart, at udgiften ved telefonen afhænger af, hvor meget man bruger den. De variable i Sofies regnestykke er prisen y, som afhænger af taletiden x. Vi vil undersøge sammenhængen mellem den uafhængige variable x og den afhængige variable y. Til den formel fremstiller vi en tabel, idet vi vælger et antal værdier af x og beregner de tilsvarende y-værdier. 

Det er tydeligt, at grafen vokser jævnt som en ret linje. Sammenhængen mellem x og y kan udtrykkes ved ligningen: y=0,8*x+50 

En således sammenhæng kaldes lineær, fordi grafen er en ret linje.

Sætter tabellen ud, så i kan se dem. 

Jeg har sat punkterne ind i en graf, men kan simpelthen ikke finde ud af at finde funktionsforskriften. 
(Er det ikke noget med at funktionen for en lineær ret linje er:  f(x) = ax + b) 

Håber der er nogle skønne mennesker derude, som vil hjælpe med at finde funktionsforskriften. 

Tak på forhånd:)

Vedhæftet fil: Tabellen.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. august 2016 af JulieW99

Du har allerede fået opgivet funktionsforskriften.

- - -

Vh Julie

Svar #2
13. august 2016 af Zahra1999 (Slettet)

Det har jeg fundet ud af. Men tak. 

Når jeg sætter den ind i grafen, vil den ikke?

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. august 2016 af Capion1

.SP 1308161448.PNG

Vedhæftet fil:SP 1308161448.PNG

Skriv et svar til: funktionsforskrift

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.