Matematik

Er Pi et decimaltal?

17. august 2016 af Jegvedingenting - Niveau: B-niveau

God formiddag derude :)

Er Pi et decimaltal? Tænker på at tallet pi jo kommer af resultatet af en brøk eller noget? Eller er jeg forkert på den?

På forhånd tak

Brugbart svar (1)

Svar #1
17. august 2016 af AskTheAfghan

Nej, for π er ikke et rationalt tal. Nogle foretrækker blot at benytte approximationen 3.14 frem for π.

Brugbart svar (1)

Svar #2
17. august 2016 af mathon

Svar #3
17. august 2016 af Jegvedingenting

I see. Mange tak for det.

Brugbart svar (0)

Svar #4
17. august 2016 af hesch (Slettet)

I linket i #2 benyttes en konvergensrække:  ( 1/1 - 1/3 + 1/5 - 1/7 + 1/9 . . . .  ), der jo konvergerer temmelig langsomt.

En langt hurtigere konvergensrække gælder for cos(x):

cos(x) = (1 - x3/3! + x5/5! - x7/7! . . . . . )        ( Nævnerne i rækken vokser eksplosivt )

Man benytter så  cos( π/2 ) = 0, dvs. man gætter et interval, hvor xmin < π/2 < xmax , og indskrænker dette interval succesivt vha. Newtons metode. ( Bemærk at π/2 = cos-1 0 ).

Gætter man indledningsvis  3 < π < 4 , findes π med 18 betydende cifre på 4 iterationer. Ved hver følgende iteration kan antallet af betydende cifre fordobles, altså til 36, 72, 144 . . .   betydende cifre. "Blot" skal man så definere sit eget high precision talformat, med tilhørende multiplikations-, divisions- og additionsfunktioner.

Men man kan jo starte med at definere et talformat, der fylder 1 MByte, så er der lidt luft og noget for PC'en at beskæftige sig med.  :)

Brugbart svar (0)

Svar #5
17. august 2016 af hesch (Slettet)

#4:  Hov, rækken for cos(x) er:

cos(x) = 1 - x2/2! + x4/4! - x6/6! + x8/8! . . . .

Men "anyway".

Svar #6
21. august 2016 af Jegvedingenting

Jeg takker for dit bidrag, men desværre er jeg altså ikke kommet så langt der :/

Skriv et svar til: Er Pi et decimaltal?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.