Matematik

Parameterfremstilling

20. august 2016 af AlexanderSW (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej jeg har et spørgsmål, jeg håber nogen kan hjælpe mig med.

Opgaven lyder:

I et koordinatsystem er linjen m givet ved parameterfremstillingen:

x(t) = - 3 + 2t

y(t) = 2 - t

Angiv om følgende også er en parameterfremstilling for m:

x(t) = - 11 + - 4t

y(t) = 6 + 2t

Jeg ved man bare kan indsætte det i en graf og sammenligne, men ideen med opgaven er vi skal komme frem til svaret ved hjælp af udregning, og jeg er ærligt talt i tvivl om hvordan man gør.

- Vh Alexander 

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. august 2016 af peter lind

Find to punkter på den ene linje. Det kan gøres ved at vælge to forskellige værdier for t ind ind i den ene parameterfremstilling. Hvilket som helst værdierne af t kan bruges; men det nemmeste er at bruge t = 0 og t= 1. Derefter kan du se om de to punkter ligger på den anden linje,

Alternativt kan du nøjes med at finde et punkt og dernæst undersøge om de to retningsvektorer er parallelle

Brugbart svar (0)

Svar #2
20. august 2016 af Thesi (Slettet)

Du kan udregne via parameterfremstillingerne om de har samme punkter. Det vil sige du udregner et punkt ved brug af den ene parameterfremstilling og se om du kan finde det samme punkt med den anden parameterfremstilling :-)

Svar #3
20. august 2016 af AlexanderSW (Slettet)

Find to punkter på den ene linje. Det kan gøres ved at vælge to forskellige værdier for t ind ind i den ene parameterfremstilling. Hvilket som helst værdierne af t kan bruges; men det nemmeste er at bruge t = 0 og t= 1. Derefter kan du se om de to punkter ligger på den anden linje,

Alternativt kan du nøjes med at finde et punkt og dernæst undersøge om de to retningsvektorer er parallelle

Tak men som sagt må jeg slet ikke kigge på en graf, selv om det ikke står skrevet er det dét min lære vil have, så jeg kan kun gå ud fra tallene og ikke undersøge det via en graf.

Brugbart svar (1)

Svar #4
20. august 2016 af peter lind

Du skal da heller ikke kigge på nogen graf. Punktet eller punkterne finder du ved at indsætte passende t værdier i parameterfremstillingen

Svar #5
20. august 2016 af AlexanderSW (Slettet)

Når på den måde, misforstod dig bare jeg takker

Skriv et svar til: Parameterfremstilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.