Matematik

Chi-test

22. august 2016 af JOBAB (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er igang med 2 opgaver, som jeg simpelthen ikke forstår. I undervisningen forstår jeg faktisk det hele, men når vi får afleveringer, så er det altid nogle ting som vi aldrig har haft i undervisningen. Har lige taget et billede af opgaverne:

Ved opgave 829, mangler jeg kun c) og d) . Kender ikke til signifikationsniveau. Ved ikke helt hvad der bliver forventet af mig. ved d) ved jeg slet ikke hvad der bliver talt om.

Opgave 835 har jeg ikke startet endnu, fordi jeg er meget usikker om hvad det handler om. Og ved hellere ikke helt hvordan jeg skal gøre det her.

Håber i kan hjælpe mig. Har virkelig også kun brug for hjælp ved disse to opgaver.


Svar #1
22. august 2016 af JOBAB (Slettet)

Opgave 1

Vedhæftet fil:829.jpg

Svar #2
22. august 2016 af JOBAB (Slettet)

Opgaverne til opgave 1

Vedhæftet fil:opgave 829.jpg

Svar #3
22. august 2016 af JOBAB (Slettet)

Opgaven 2

Vedhæftet fil:opgave 835.jpg

Svar #4
22. august 2016 af JOBAB (Slettet)

2. del


Svar #5
22. august 2016 af JOBAB (Slettet)

her

Vedhæftet fil:835 2.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #6
22. august 2016 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. august 2016 af peter lind

Se http://ga.randers-hf-vuc.dk/matlex/statistik.html#X 

Du skal beregne teststørrelsen Q og teste om den bliver for stor. Med 5 familier vil antal af frihedsgrader være 5


Svar #8
22. august 2016 af JOBAB (Slettet)

det vil det jo ikke? Har lige lært af min lærer at hvis der fx. er 5 familier. Så er der en frihedsgrad mindre.

-Desværre forvirrer det mig bare endnu mere, end det jeg har haft i undervisning.  Det fortæller mig intet om signifikationsniveauet eller noget til den anden opgave?


Svar #9
22. august 2016 af JOBAB (Slettet)

Det jeg har beregnet kan ses på mit første indlæg


Brugbart svar (0)

Svar #10
22. august 2016 af peter lind

"det vil det jo ikke? " Hvad mener du med det

Det er korrekt at antal frihedsgrader er en mindre, hvis man bruger de samme tal til at estimere middelværdien; men det gør man ikke her. Man går ud fra fordelingen på landsplan. Mere generelt hver gang man estimerer et eller andet går frihedsgraden en ned.

Du skal udregne Q værdien som angivet i henvisningen. Du kan så få dit CAS værktøj til at beregne p værdien   Hvis den er mindre end 5% må du forkaste 0 hypotesen


Svar #11
22. august 2016 af JOBAB (Slettet)

Tak for hjælpen Peter!

1. Forstår nu det du mener.

I min tabel med frihedsgrader står der, at ved 5 frihedsgrader (ved 5% som kritisk værdi (er det måske de mener med signifikationsniveau?) ) og der står 11,07. Som Q har jeg 123, 15. Det er tydeligt over de 5%?  Så nulhypotesen er forkert og den almene hypotese er korrekt?


Brugbart svar (0)

Svar #12
22. august 2016 af peter lind

Q værdien er ikke de samme som nogen procenter. Du skal slå de angivne procenter op på dit CAS værktøj. Du kan enten slå p værdien op input til χ2 fordelingen er så Q og antal frihedsgrader.  Alternativt kan man have signifikantsniveauet som input og så får man en grænseværdi for Q. Du må selv se efter hvad dit CAS værktøj kan levere


Svar #13
22. august 2016 af JOBAB (Slettet)

Jeg prøver at finde mig frem med det på andre hjemmesider.

Kunne du eventuelt hjælpe mig med opgave 835? Har allerede vehæftet billederne


Brugbart svar (0)

Svar #14
23. august 2016 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #15
23. august 2016 af peter lind

Af totalkolonnen estimerer du at 71% har højst 3 sygedage og at 29% har mere end 3 sygedage. Ud fra denne fordeling kan du estimere hvor mage af de vaccinerede børn skal have højst 3 sygedage og hvor mange, der forventes at få over 3 sygedage. Det samme gør du for kontrolgruppen. Ud fra disse tal kan du så beregne Q værdien på samme måde som i den første opgave 


Svar #16
24. august 2016 af JOBAB (Slettet)

man kan ikke bare sige at 71 er 71% ? det giver jo slet ingen mening. Total består jo kun af 33 børn + 38 børn = 71 børn total

jeg skal jo først regne procent ud, og det ved jeg ikke hvordan man gør.


Brugbart svar (0)

Svar #17
24. august 2016 af peter lind

Det er total i den højre kolonne du skal se på Der er ialt 100 børn hvoraf 71 får højst 3 sygedage


Svar #18
24. august 2016 af JOBAB (Slettet)

Hej Peter.

Mit Q er 0,23 (osv),

Spørgsmålene var

a) afgør med en X^2 test om man kan forkaste hypotesen Ho: vaccinen har ingen effekt

B) opfylder data forudsætningerne for at bruge x^2 test?

Ville sige til a) Ja, fordi tallet er så tæt på 0.

ved b) Mener at man ikke kan, fordi ved forventet værdier kom der tal ud som 11,6. Og man kan jo ikke dele "børn" sådan op.


Brugbart svar (0)

Svar #19
24. august 2016 af peter lind

Det Q ser usandsynligt lille ud. Middelværdien for χ2 fordelingen er antallet af frihedsgrader. Det er ved stor værdi af Q man forkaster. Man ser normalt ikke på små værdier af Q. Hvis man gør er det fordi man har mistænke om snyd med data.

Forudsætningen for brug af χ2 test er at man har tilstrækkelig mange data


Skriv et svar til: Chi-test

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.