Studievalg og videregående studie

Odontologi kvote 2

23. august 2016 af melanieI

Hej, er der nogle der har søgt ind på ondtologi via kvote 2? 
Hvilke erfaringer har i gjort, for at lykkedes at komme ind og hvor lang tid har det tage jer?
Ondontologi er virkelig mit drømme studie og jeg ønsker så brændende at komme ind.
Dog endte jeg ud med et snit på 8,9 inkl bonus, hvilket jo giver sig selv, ikke er højt nok. 
Jeg har overvejet kvote 2, da jeg virkelig brænder for at komme ind, men med så mange om drømmen virker det nærmest umuligt at komme ind især på KU. Der står på AU at de lægger vægt på særligt relevante fags gennemsnit og derudover andre særligt relevante dokumentede kvalifikationer, hvad kunnne disse eksepelvis være? Det er jo ikke meget man må lave på en klinik, hvis man ikke har en uddannelse. Andet end at sidde ved skræken/gøre rent og det finder de vel på ingen måder relevant? 
Nogle der har prøvet Trymedics udlands ophold hvor man følger en tandlæge? Kunne dette evt være relevant

Håber virkelig der er nogle som kan hjælpe! :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. august 2016 af JulieW99

Så må du jo søge et andet sted end KU. Held og lykke.
- - -

Vh Julie


Svar #2
23. august 2016 af melanieI

Ja, det har jeg også tænkt mig.  
Men der er jo kun KU og AU. 
Derfor spørger jeg jo, hvad de lægger vægt på ved AU, da jeg tænker at søge ind der. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. august 2016 af JulieW99

Det er nok det, der fremgår af AU's hjemmeside. Det mest konkrete svar får du der, eller ved at ringe til dem. Jeg tror desuden det giver en del emre end hvad du regner med, at have arbejdet på en klinik - om det så er sekretær eller rengøring. Du vænner dig jo til miljøet. Måske kan du endda få lov at komme ind og observere.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. august 2016 af guzbak

Jeg kender en som arbejdede som klinikassistent som studiejob, uden at være uddannet. Det er bare under tandlægens ansvar. Ddt kan da sagtens give noget. Ellers giver en relevsnt bachelor også meget, fx kender jeg tandplejere der nu læser til tandlæge. Du kan også være frivillig og observere tandlæger.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. august 2016 af Dulugtergrimt

Jeg mener bestemt at huske, at århusianerne er strikse med deres kvote 2-ansøgninger. Det der med, at have arbejdet med rengøring hos en tandlæge giver absolut intet på en sådan ansøgning. Man skal vise, at man mener det. Dvs. du skal have reel, relevant erfaring at skrive på. At man engang måske har arbejdet samme sted som en tandlæge, er ikke relevant erfaring, hvis det ikke er fagligt arbejde, man har lavet. På KU er der, som #4 siger, en del færdiguddannede tandplejere, der kommer ind. Det er den slags man er oppe imod, og så er et eller andet ligegyldigt rengøringsjob ikke af betydning.


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. august 2016 af EnStuderende

Måske kan du tage en lignende uddannelse imens og så skrive det på som kvote 2? Bare et bud.


Brugbart svar (0)

Svar #7
27. september 2016 af Aab4altid (Slettet)

Jeg går på odontologi i Aarhus og ved der også her er flere tandplejere der går på tandlægeuddannelsen. Hvor høje deres snit er vides dog ikke. Men det er som #5 siger primært gennemsnittet der betyder noget, ellers skal det virkelig være relevant tandlægearbejde for at tælle noget i ansøgningen. 
På kvote 2 på AU lægges de fem adgangsgivende fags karakterer sammen (vægter lige) og der laves et gennemsnit på baggrund af dette. Så hvis du f.eks. har gode karakterer i 4 af fagene, er det nemmeste nok at læse sidste fag igen, og få en god karakter der som man kan sende ind med sin kvote 2 ansøgning. Dette kan man nemlig påvirke, i modsætning til sit kvote 1 gennemsnit. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. april 2020 af Martin27420

Hej kom du ind på uddannelsen? Og hvordan gik det med at finde praktikplads?

Skriv et svar til: Odontologi kvote 2

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.