Bioteknologi

Hjælp til beregning af bakteriekoncentrationen.

28. august 2016 af Jannick11 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej folkens, jeg sidder fast i en opgave i biotek, og håber dermed, at I vil kunne hjælp mig. Opgaven lyder:

Man undersøger om, Koncentrationen af bakterier i en gryde grød afhænger af tiden, som den kolde gryde grød har stået fremme på bordet uden låg. 3 grader var der i køkkenet. 

Undersøgelsen blev lavet på nogle forskellige tidspunkter, ved at sprede 10 µL af grøden i petriskåle med PCA. Petriskålene blev derefter sat i varmeskab ved 30 grader celcius i et døgn, og antallet af CFU blev talt. Resultaterne er:

Tidspunkt for udtagelse af grødprøven i timer:               Antallet af CFU på petriskålen:

0                                                                                                  0

20                                                                                                1

40                                                                                                2

60                                                                                                3

80                                                                                                4

a) Beregn koncentrationen af bakterier i grøden på de forskellige tidspunkter. enheden for koncentrationen skal være "antal bakterier pr. liter (antal/L)". forklar vha. en formel hvordan beregningen er lavet.  


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. august 2016 af peter lind

Der er tydeligvis en lineær sammenhæng


Svar #2
28. august 2016 af Jannick11 (Slettet)

Ja det kan jeg godt se, men har du en idé til, hvordan man beregner koncentrationen af bakterierne ud? :)


Svar #3
28. august 2016 af Jannick11 (Slettet)

Er der måske andre som kan hjælpe?


Skriv et svar til: Hjælp til beregning af bakteriekoncentrationen.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.