Studievalg og videregående studie

Stoppe efter bachelor (erhvervsøkonomi)

01. september 2016 af sivasdauda (Slettet)

Hej... jeg er nærmest lige startet universitetet hvor jeg skal læse en bachelor i erhvervsøkonomi på SDU... jeg kan godt mærke det kommer til at være nogle hårde år og jeg sidder nærmest allerede og planlægger at stoppe efter bacheloren... Vil bare høre noget input fra jeres side... Er det svært at få job med en bachelor? Hvis du fik job efter bacheloren ville du så tage det? Vil i fraråde mig at stoppe efter bacheloren?

Jeg kan nærmest ikke engang finde motivationen frem nu hvor jeg er startet på universitetet. Har fået en 20 sider lang artikel for til min første forelæsning, og det tog mig næste en time at læse 7 sider... Det er virkelig en stor omvæltning. Før jeg startede havde jeg fuldt ud motivation og jeg var klar til at give den en stor skalde osv, men nu er jeg faldet ned i bunden og ser ingen grund til uddannelse.

Tak for jeres tid...


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. september 2016 af JulieW99

Jeg synes helt sikkert at du skal snakke med en studievejleder. Har du prøvet at finde frem til hvad der skyldes den manglende motivation? Det er da ærgerligt, at give op allerede nu. Prøv at tag den lidt med ro, og se hvad der sker. Den manglende motivation kan måske skyldes at det er nyt og overvældende?

At det tager næsten en time at læse 7 sider er, for mig, meget logisk. Du bliver bombet med en helt masse fagbegreber og et niveau du ikke er vant til.

- - -

Vh Julie


Svar #2
01. september 2016 af sivasdauda (Slettet)

Ja det vil nok være bedst at tale med en studievejleder. Lige nu føler jeg bare at jeg er bange for niveauet og om jeg overhovedet kan klare det. Jeg var virkelig klar på nærmest at være typen der ville stræbe og gå efter de højeste karakterer, men nu vil jeg nærmest ikke fordi jeg er skræmt. Jeg er i chok...

Jeg håber selvfølgelig følelsen forsvinder efter noget tid. Jeg tror bare jeg skal vænne mig til det.

Tak for dit svar Julie :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. september 2016 af JulieW99

Det med, at du sætter dig op til sådan noget, kan altså også have noget at gøre med den manglende motivation. Man kan ikke bare bestemme sig for, at nu vil man sgu egentligt til at være stræber. Niveauet tror jeg som ikke du skal være bange for, så længe du har interessen.

Lige nu er alt en kæmpe omvæltning, alt er nyt(du er formentligt også flyttet hjemmefra), og du skal vænne dig til en hel ny hverdag. Så derfor: snak med en studievejleder om hvordan du kan finde en god studieteknik, og prøv bare at følge med "flowet," så du vænner dig til det. :)

Har du spørgsmål er du altid velkommen til at skrive.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. september 2016 af JustMyName (Slettet)

Jeg er ligeledes startet på studiet, og jeg kan forsikre dig, at 7 siders læsning på en time er meget almindeligt - af hvad jeg har fået fortalt under min rusuge. Min personlige erfaring bekræfter også dette meget godt, idet det godt og vel tager mig en time at læse 5-6 siders tekst i familieretten (også taget i betragtning af, at det skrevet i  kancellisprog). 

Min afsluttende bemærkning er, at du ikke skal lade læsebyrden slå dig ud. Jo længere, du kommer ind på studiet vil det være nemmere for dig at læse en tekst og erkende, hvor du skal lægge hovedvægten på en given tekst. 


Svar #5
07. september 2016 af sivasdauda (Slettet)

Tusind tak for jeres svar. Grunden til min motivation var nede osv, var fordi jeg var bange. Efter nogle dage på uni er jeg ikke bange længere. Jeg synes da det er meget okay, man skal selvfølgelig lige vænne sig til det :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. september 2016 af JulieW99

Skønt du har fundet ud af hvorfor motivationen var væk. Held og lykke med studiet, det skal nok gå godt. :)

- - -

Vh Julie


Svar #7
11. september 2016 af sivasdauda (Slettet)

Ja, nu kan man godt sige jeg er meget og glæder mig til at komme i skole osv. Det var bare frygten der tog over min krop plus jeg boede alene og var lige flyttet til en ny by. Jeg er meget glad lige nu, og jeg håber det går godt. Tak endnu engang!


Skriv et svar til: Stoppe efter bachelor (erhvervsøkonomi)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.