Studievalg og videregående studie
Kvote 1 og studiepladser
Jeg skal søge ind på mit drømmestudie til næste år. Pt holder jeg sabbatår og arbejder! Da adgangskvotienten på mit drømmestudie desværre er højere end mit snit kan jeg ikke umildbart komme ind! Adgangskvotienten faldt dog en smule i år! Jeg kunne se, at der var optaget i alt 100 på studiet, hvoraf 65 havde valgt det som 1 prioritet. Der var omkring 400 som havde søgt ind i alt, men kun 65 havde det som 1 prioritet. Kan se, at mønsteret har været det samme de sidste par år!
Mit spørgsmål er derfor: Hvis der er færre som vælger det som 1 prioritet end der er pladser, kommer de så ind?
Altså har dem som vælger studiet som 1 prioritet bedre chancer for at komme ind end nogle som f.eks. vælger det som 2 eller 3?
Prioritere man at give dem som ønsker det som 1 prioritet selvom deres snit måske er lavere end nogle der vælger det som en lavere prioritet?
Hvis f.eks til næste år, at der er 60 som vælge uddannelsen som 1 prioritet og i alt 200 ansøgere og 100 pladser, er dem som har valgt 1 prioritet så sikret en plads på studiet?
Håber i forstår hvad jeg mener, er nemlig nødt til at kende mine chancer nu, da jeg ellers skal benytte mit sabbatår på at forbedre mine kvote 2 chancer, hvis ikke jeg kan komme ind med 1 prioritet :-)
Svar #1
02. september 2016 af drjuliet (Slettet)
Det er underordnet om du prioritere et studie som nr 1 eller nr 8, det er snittet der er afgørende. Et tænkt eksempel er fx.
Søren har et snit på 8,2, han søger som følger
1. jura KU
2. jura AU
3. Geografi KU
Sofie har et snit på 7,8, hun prioritere kun 1, nemlig
1. geografi KU
Snittet på jura KU bliver 10, derfor går Sørens ansøgning videre. Snittet på Jura AU bliver 9,5, derfor går ansøgningen videre. Nu er ansøgningen hos Geografi, præcis ligesom Sofies ansøgning. Da Sørens snit er højere kommer han ind før Sofie. Dvs snittet kan blive 7,9, så kommer Søren ind, men ikke Sofie, på trods af at hun prioriterede Geografi højere.
Håber det giver mening.
Svar #2
02. september 2016 af Hglaura (Slettet)
Så må det blive kvote 2 jeg skal satse på!
Skriv et svar til: Kvote 1 og studiepladser
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.