Kemi

Redoxreaktion & Masseprocent

08. september 2016 af laaaust (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg ville sætte stor pris på lidt hjælp med denne opgave:

En prøve på 2,300g af en jernmalm behandles, så al jern findes som opløst jern(II). Prøven med det opløste jern(II) titreres i sur væske med dichromat. Der bruges 11,76 mL af en 0,015 mol Na_2Cr_2O_7.
Hvor stor er masseprocenten af jern i denne malm?

Tak på forhånd.

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. september 2016 af mathon

Afstem                                

\overset{\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \mathbf{\color{Red} +2}}{Fe^{2+}}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; \overset{\! \! \! \! \! \mathbf{\color{Blue} +6}}{Cr}_2{O_7}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; \overset{\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \mathbf{\color{Red} +3}}{Fe^{3+}}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; \overset{\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \mathbf{\color{Blue} +3}}{Cr^{3+}}            < sur >

Svar #2
08. september 2016 af laaaust (Slettet)

Nu kan det godt være jeg lyder meget åndsfraværende, men kan du uddybe dit svar en lille smule? Vi har et oxidationstal som går 1 op (for Fe), og et OT som går 3 ned (for Cr). Herefter gange man de to tal, hvis jeg husker rigtigt? Det er her jeg sidder fast.

Brugbart svar (0)

Svar #3

op-og nedgange pr atom

op   ned    antal
        Fe      1                6
        Cr             3         2       da vi ønsker et lige antal Cr

afstemning af op og nedgange:

6\, Fe^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; Cr_2{O_7}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; Fe^{3+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 6\, Cr^{3+}

færdiggør selv

Brugbart svar (0)

Svar #4

afstemning af ladning (efter rettelse):

6\, Fe^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; Cr_2{O_7}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 14\, H^+\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; 6\, Fe^{3+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Cr^{3+}

afstemning af hydrogen:

\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 6\, Fe^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; Cr_2{O_7}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 14\, H^+\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; 6\, Fe^{3+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Cr^{3+}\; +\; 7\, H_2O \, _{\textit{(l)}}

oxygen stemmer.

...

mol-forhold
                             Fe:Na_2Cr_2O_7=6:1

Brugbart svar (0)

Svar #5
09. september 2016 af mathon

n(Fe)=6\cdot n(Na_2Cr_2O_7)

m(Fe)=6\cdot n(Na_2Cr_2O_7)\cdot M

m(Fe)=6\cdot \left ( 0{,}01176\; L \right )\cdot \left ( 0{,}015\; \tfrac{mol}{L} \right )\cdot \left ( 55{,}847\; \tfrac{g}{mol} \right )=0{,}059108\; g

masse\%(Fe)=\frac{0{,}059108\; g}{0{,}02300\; \tfrac{g}{\%}}=2{,}6\%

Skriv et svar til: Redoxreaktion & Masseprocent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.