Matematik

højden af en stige

08. september 2016 af Pyrros - Niveau: A-niveau

vi er i klassen kommet til en uenighed omkring hvad den rette løsning til problemet:

1)      En stige, som den på billedet, har to stigeben, der begge er 2 m lange. Hængslet, hvor de to stigeben hænger sammen (for oven) er 10 cm fra enden af hvert stigeben. Afstanden mellem stigebene ved gulvet er 110 cm.

Beregn højden fra gulvet op til der, hvor stigebenene hænger sammen.

nogle mener at svaret er 181 og andre mener at svaret er 154

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. september 2016 af peter lind

Det havde været rart om du havde vedlagt en tegning af stigen for at undgå misforståelser.

Tegn en linje der går fra toppen af et stigeben lodret ned til jorden. Det giver en retvinklet trekant, hvor hyotenusen er stigebenets længde, Den ene katete er den søgte højde og den anden er afstanden fra stigen til punktet på jorden. Den kan du finde af de opgivne mål. Brug Pytagoras på det 

Brugbart svar (0)

Svar #2
08. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Kan du evt. vedhæfte billedet? 

Svar #3
08. september 2016 af Pyrros

Beklager. Troede jeg fik lagt det ind

Brugbart svar (1)

Svar #4

Jeg har misforstået opgaven. Hypotenusen er længden af stigen minus de 10 cm

Svar #5

Jeg har misforstået opgaven. Hypotenusen er længden af stigen minus de 10 cm

Præcis. Og katete b er 110 divideret med to?

Brugbart svar (1)

Svar #6

ja

Svar #7

ja

Hvilket vil sige at jeg har ret? ;)

Ej, tak for hjælpen, og god aften.

Brugbart svar (1)

Svar #8
08. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Hvis jeg har forstået opgaven rigtigt, så passer det følgende billede. Det er lavet i paint, så det er måske ikke det kønneste. 

Billedet bekræfter dine udregninger. 

Det virker som en lidt mærkelig praksis, at markerer dine endelige svar med en gul overstregning. Man plejer normalt at skrive en opsumering, hvor der f.eks. står: Dvs. at højden fra gulvet op til der, hvor stigebenene hænger sammen, er ca. 181,87 cm

Svar #9

Hvis jeg har forstået opgaven rigtigt, så passer det følgende billede. Det er lavet i paint, så det er måske ikke det kønneste. 

Billedet bekræfter dine udregninger. 

Det virker som en lidt mærkelig praksis, at markerer dine endelige svar med en gul overstregning. Man plejer normalt at skrive en opsumering, hvor der f.eks. står: Dvs. at højden fra gulvet op til der, hvor stigebenene hænger sammen, er ca. 181,87 cm

2xtak :)

Så vil jeg fra nu af skrotte overstregningstuschen og bruge ord i stet for. God aften :)

Skriv et svar til: højden af en stige

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.