Kemi

pH i en buffer

12. september 2016 af pige5 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har en lille opgave, jeg ønsker hjælp til. Den lyder på følgende måde: 

I en given phosphatbuffer er koncentrationen af H2PO4- = 0,0062 mol og koncentrationen af HPO42- = 0,0038 mol. Hvad er pH i denne buffer? 

Jeg ved, jeg skal anvende Henderson-Hasselbach ligningen, jeg aner bare ikke, hvordan jeg skal finde frem til pKa-værdien for at kunne udregne pH. 

Jeg håber, der er en, som vil hjælpe. :) 

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. september 2016 af BechHohen88 (Slettet)

Du skal finde ud af, hvilket stof i bufferen der agerer som syre for at kunne finde syrestyrkeeksponenten. Kig på; hvilket stof er mest villigt til at afgive hydroner? Dette er H2PO4. Da dette er en opgave fra KU kan jeg anbefale dig at finde stoffets pKs-værdi i "Kemiske Data - og oversigter"

Brugbart svar (0)

Svar #2
12. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Du kan slå pKs-værdien op. pKs-værdien er 7,21. 

pH=pK_s+log(\frac{n_B}{n_S})=7,21+log(\frac{0,0038}{0,0062})\approx 6,997

Svar #3
12. september 2016 af pige5 (Slettet)

Tak for svar. Jeg har bare ikke rigtig kunne finde pKa-værdien i Kemiske Data og oversigter. :) 

Svar #4

Tak for hjælpen. Jeg fandt værdien :) Jeg havde ikke kigget grundigt nok. 

Brugbart svar (0)

Svar #5
12. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg fandt lige det her, der er ikke så mange, men det havde da kunne hjælpe i dette tilfælde: http://homepage.svendborg-gym.dk/rk/kemi/noter-b/pdf/syre%20baser%20logaritmer%20sh.pdf

Svar #6

Tusind tak :) 

Skriv et svar til: pH i en buffer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.