Matematik

Databehandling og funktionsforskrift for potensfunktion

21. september 2016 af Slashdash (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej SP! Jeg har problemer med to opgaver, som jeg har fået for. Mine problemer er, at jeg ikke føler, at det er klart, hvad man skal gøre i opgaverne. For neden kan opgaverne, samt opgavebeskrivelsen, ses.

I opgave 1 har jeg tænkt mig at indtegne punkterne og lave en lineær regression, så man havde en graf at se på.

I opgave 2 er jeg i tvivl om, jeg skal anvende den forskrift jeg får vha. min lineære regression, eller om jeg skal beregne a og b ud fra to punkter (a=\frac{log (y_1) - log (y_1)}{ log (x_2)-log(x_1)} og  b=\frac{y_1}{x^a_1}). Sidstnævnte er dog ikke en ordentlig repræsentation for grafen, føler jeg.

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. september 2016 af StoreNord

2. Funktionsforskriften burde du kunne få fra regressionen i regneark som Excell eller Calc.

Svar #2
21. september 2016 af Slashdash (Slettet)

2. Funktionsforskriften burde du kunne få fra regressionen i regneark som Excell eller Calc.

Det har jeg. Men jeg undrer mig også over, hvad jeg skal gøre i opgave 1.

Brugbart svar (0)

Svar #3
21. september 2016 af StoreNord

I spørgsmål 1 skulle du måske bare finde grafen og R2-værdien på tæt på 1.

Og så i spørgsmål 2 udlæse funktionsforskriften.

Brugbart svar (0)

Svar #4
21. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Bestem R2-værdien og se, at den næsten er 1, og der herved er stor korrelation. Der er dog andre regressionsmodeller, der passer bedre.

Brugbart svar (0)

Svar #5
21. september 2016 af mathon

regressionsresultat:
                                        T=2{,}096257\cdot L^{0{,}536258}

hvor det teoretiske udtryk for små udsving
er:
                                        T=2\pi \cdot\sqrt{\frac{L}{g}}

T=\frac{2\pi}{\sqrt{g}} \cdot L^{\, 0{,}5}

T=2{,}00 \cdot L^{\, 0{,}5}

Svar #6
23. september 2016 af Slashdash (Slettet)

regressionsresultat:
                                        T=2{,}096257\cdot L^{0{,}536258}

hvor det teoretiske udtryk for små udsving
er:
                                        T=2\pi \cdot\sqrt{\frac{L}{g}}

T=\frac{2\pi}{\sqrt{g}} \cdot L^{\, 0{,}5}

T=2{,}00 \cdot L^{\, 0{,}5}

Jeg er, som du har gjort, i gang med at omskrive formlen, så den passer til en potensfunktion, da jeg blev i tvivl om noget. I dit anden skridt rykker du {2\pi } op i tælleren i stedet for \sqrt{L}, men hvilken matematisk regel "benytter" man sig af her? Det giver intuitivt mening, men hvilken regel tillader en, at rykke 2\pi op i tælleren i stedet for \sqrt{L}

Skriv et svar til: Databehandling og funktionsforskrift for potensfunktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.