Kemi

Natriumacetat

23. september 2016 af cecilied34 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej SP

Er der nogen der kan gennemskue denne vedhæftede opgave?

Hvad vil det sige, at en opløsning er "overmættet"? Og hvordan udleder jeg, hvad der kommer til at ske?


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. september 2016 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. september 2016 af mathon

Overmættet vil sige indeholdende lidt større mængde opløst natriumacetat, end der egentlig kan opløses under normale omstændigheder i det givne volumen opløsningsmiddel. Af kemiske grunde er udfældningen endnu ikke sket, fordi ionerne ikke har har lejret sig spatialt gunstigt for udkrystalliseringen.
Ved tilførsel af det lille "fnug" krystallinsk natriumacetat, kobler ionerne sig straks på "modellen" dvs udkrystalliseringen foregår straks derefter. 


Svar #3
23. september 2016 af cecilied34 (Slettet)

Okay. Er det så altid sådan, at når man har en overmættet opløsning, så er udfældningen ikke sket endnu? Fordi ionerne ikke har lejret sig endnu? 


Svar #4
23. september 2016 af cecilied34 (Slettet)

For hvis det er karakteristisk for mættede opløsninger, at de er lige på grænsen til at udfælde, så kan jeg forstå hvorfor. Ellers er jeg ikke sikker på hvordan man kommer frem til svaret, ud fra det der står i opgaven? :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. september 2016 af mathon

For hvis det er karakteristisk for overmættede opløsninger, at de er lige på grænsen til at udfælde, så kan jeg forstå hvorfor :-)


Svar #6
24. september 2016 af cecilied34 (Slettet)

Jeg er ikke helt med. Betyder det, at det jeg skriver er korrekt?

Ved du desuden hvordan man kan udlede, at reaktionen er exoterm?


Skriv et svar til: Natriumacetat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.