Bioteknologi

kromatografi af aminosyre 3 opgaver hjælp

02. oktober 2016 af iisommerii (Slettet) - Niveau: A-niveau

hej jeg har brug for hjælp til nogle opgaver

det jeg ikke forstår ved opgaverne er

opgave 1: skal jeg bare skrive hvad der kommer først først asp (asparginsyre), gly (glycin) og leu (leucin)

opgave 2: jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal opdele aminosyrene

opgave 3: det ved jeg slet ikke hvordan jeg skal løse

tak på forhånd

jeg vedhæfter opgaverne

Vedhæftet fil: brh.docx

Svar #1
03. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

det vil være dejligt at få noget hjælp?


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

1) Glycins systematatiske navn er aminoethansyre. Du skal også navngive de to andre på denne måde. Wikipedia har de systematiske navne, så du kan tjekke efter, 

2) En aminosyre indeholder både en aminogruppe og en carboxylsyregruppe. På den her måde kan du dele peptidet op i aminosyrer, hvorefter du kan prøve at bestemme hvilke aminosyre, der er tale om. OH-gruppen i carboxylsyregruppen er kun tilstede et sted. De andre steder er de spaltede væk. Brug evt. https://da.wikipedia.org/wiki/Aminosyre til at genkende aminosyrerne. 

3) Som jeg forstår det, bør du kunne bestemme stofmængden af peptidet, tælle antallet af N-holdige grupper, bestemme stofmængden af ammonium ud fra forholdet mellem de to og så bestemme massen, idet du kender både stofmængden og molarmassen af ammonium. 


Svar #3
04. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

jeg forsttår stadig ikke 3)


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg er ikke helt sikker på 3), så hvis der er nogle, der har en anden måde at løse det på må de sige til:

· Beregn molarmassen af peptidet. 

· Beregn stofmængden af peptidet. 

· Bestem antallet af N-holdige grupper i peptidet. Dette er antallet af ammoniummolekyler. 

· Bestem stofmængden af ammonium ud fra reaktionsforholdet.

· Bestem massen af ammonium. 


Skriv et svar til: kromatografi af aminosyre 3 opgaver hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.