Matematik
Pythagoras Hjælp :)
Hej stutideportalen, jeg har lidt problemer med pythagoras, og jeg har fået en lille opgave for i det, det kunne være meget fedt hvis en dejlig person kunne skrive en løsning og en forklaring på problemet.
jeg har vedhæftede en fil som illustrerer problemet.
Unskyld billedet er skævt :/ det blev taget på en telefon
Svar #2
03. oktober 2016 af Eksperimentalfysikeren
Til venstre for midterstolpen er der en firkant, hvor der er to lodrette sider, en vandret og en skrå. Hvis du lægger en ekstra vandret linie ind, gennem det nedre punkt af den skrå linie, får du opdelt firkanten i et rektangel og en retvinklet trekant. Du har nu højden af midterstolpen og højden, hvori den skærer den vandrette linie. Dermed kan du finde den lodrette katete. Den vandrette katete kender du, for det er afstanden mellem stolperne. Så kan du finde hypotenusen ved hjælp af Pythagoras.
I den højre del laver du en tilsvarende opdeling og regner på omtrent samme måde, dog med den variant, at det er en anden størrelse, der er ukendt.
Svar #3
03. oktober 2016 af Cudex
hvordan er det muligt at find det rigtige mål for midterstolpen når jeg skal skære noget af den væk?
og foresten tak :)
Svar #4
03. oktober 2016 af Eksperimentalfysikeren
Jeg tror ikke, du skal skære noget væk. Tegningen er med vilje ret primitiv, og der er ikke information om tømmertykkelser, så du skal bare regne med længderne.
Svar #5
03. oktober 2016 af AMelev
Nogle af længderne (de nye blå felter) kender du. Andre (de hvide felter) kan du så nemt bestemme.
Så skal du bruge Pythagoras til at bestemme de sidste (de oprindelige blå felter).

Svar #6
03. oktober 2016 af Cudex
Svar #7
03. oktober 2016 af AMelev
Venstre del: Du kender hele det lange stykke (5m), og den længste del har samme længde som det lodrette stykke til venstre (2.5 m). Det korte lodrette stykke er forskellen (det ene hvide felt med spørgsmålstegn).
Det vandrette stykke i trekanten har samme længde som det vandrette stykke i bunden (3 m).
Så har du begge kateter og kan beregne længden af det skrå stykke i vensre side vha. Pythagoras
Højre del: Det vandrette stykke i trekanten har samme længde som det vandrette stykke i bunden (6 m). Du kender hypotenusen (7 m) og kan så bestemme længden af det lodrette stykke vha. Pythagoras (det andet hvide felt med spørgsmålstegn).
Når du kender det og hele den midterste pæls længde, kan du bestemme længden af det lodrette stykke i højre side.
Skriv et svar til: Pythagoras Hjælp :)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.