Matematik
Lineær funktion
Hej folkens.
I forbindelse med min matematik opgave er jeg stødt på et problem. Opgaven er vedhæftet. Det er lidt kringlet, at foklar opgaven på skrift.
Opgave A har jeg fået til; f(x)=34.15x + 581.25.
Hvis nogen kan indsætte billedet vil det være en hjælp for andre. Ved ikke helt, hvordan man gør det.
Mvh. Klaus N :)
Svar #2
05. oktober 2016 af peter lind
Du går ind på billedet og højreklikker på billedet. I den fremkomne menu vælg billedadressen
I bjælken på indskrivningsfeltet klikker du på det 3. felt fra højre. Der kommer nu en menu op hvor du øverste kan kopiere adressen ind
Svar #3
05. oktober 2016 af KlausN (Slettet)
Tak, tak. Så blev jeg, så klogere på 1/2 af mit spørgsmål :)
Kan du så hjælpe mig med opgaven. Helst b.
Svar #4
05. oktober 2016 af mette48 (Slettet)
samlet pris = kubikmeterpris * vandforbrug + abonement
y = 34,15 * x + 581,25
hvor y er samlet pris og x er vandforbruget
34,15 x + 581,25 < 49,38 x+ 308,75
Svar #5
05. oktober 2016 af AMelev
a) Da prisen stiger med et konstant beløb pr. forbrugt m3, er der tale om en lineær vækst y = a·x + b, hvor x er vandforbrug (m3) og y er den samlede vandudgift (kr) for 2009.
b) Du har to funktioner yHolstebro og yHillerød.
Løs ligningen yHolstebro = yHillerød enten ved at løse ligningerne ved beregning eller ved at bestemme grafernes skæringspunkt.
Når du ved, hvornår udgifterne er ens, er det forholdsvis nemt at finde ud af, hvornår den ene betaler mere end den anden.
Svar #6
05. oktober 2016 af KlausN (Slettet)
Men hvordan finder man vandforbruget altså X. Skal man bare + kubikmeterpris med abonement? Eller.Jeg har prøvet, at stille ligning fra Holstebro op, således;
f(616,39) = 34.15*616.39+581.25
Svar #7
05. oktober 2016 af peter lind
Nej. Hvis prisen skal være den samme må y jo være det samme i de to funktioner. Sæt derfor højre siderne lig med hinanden og løs den herved fremkone ligning
Skriv et svar til: Lineær funktion
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.