Kemi

Syreligevægt

26. oktober 2016 af Random12344321 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, er der nogle, som kan hjælpe med denne opgave?

Skærmbillede 2016-10-26 kl. 21.59.08.png
---------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg har selv forsøgt:

Jeg ved at jeg skal bruge \small \small K_a =\frac{[IO_4^-][H_3O^+]}{[HIO_4]]}
Jeg ved at  \small [HIO_4]=0,10 M og \small [H_3O^+]=3,8*10^{-2} mol/L.
Hvordan finder jeg frem til hvad koncentrationen af \small IO_4^- er?

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. oktober 2016 af mathon

HIO_4\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}\;\rightleftharpoons \; I{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_3O^+
ligevægtskoncentrationer:      c_s-\alpha \cdot c_s                                      \alpha \cdot c_s                   \alpha \cdot c_s

ligevægtsbrøk:
                                                         \frac{\left [ H_3O^+ \right ]^2}{c_s-\left [ H_3O^+ \right ]}=K_s

\frac{\left ( 3{,}8\cdot 10^{-2}\; M \right )^2}{\left ( 0{,}1\; M \right )- \left (3{,}8\cdot 10^{-2}\; M \right )}=K_s

Brugbart svar (0)

Svar #2
28. oktober 2016 af Chemistrykemi (Slettet)

#1 marthon
Jeg er igså igang med denne opgave. Kan jeg spørge hvorfra du får udtrykket:

\small \frac{\left [ H_3O^+ \right ]^2}{c_s-\left [ H_3O^+ \right ]}=K_s 

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. oktober 2016 af mathon

\small \frac{[IO_4^-]\cdot [H_3O^+]}{[HIO_4]}=K_a            hvori indsættes \small [I{O_4}^-]=[H_3O^+]
                                                                                       \small [HIO_4]=(0{,}1\; M)-[H_3O^+]

Skriv et svar til: Syreligevægt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.