Matematik

Sumkurve(layout)

30. oktober 2016 af Minta - Niveau: C-niveau

Hej. Jeg er i gang med en statistik opgave, og skal i den forbindelse lave en sumkurve.

Det er lidt svært at forklare/nedskrive, og jeg har derfor vedhæftet billede af opgaven og af det jeg indtil videre har lavet.

Mit problem er at jeg synes der mangler nogle værdier på min x akse, da jeg gerne ville have intervaller af fx 5, 10, 15, 20, 25, 30 osv, så jeg kan aflæse kvartilsættet. Det kan jeg jo ikke rigtig når der kun står 4 tal? Jeg ved ikke om det giver mening det jeg har skrevet, men jeg sidder lidt fast med denne opgave, så jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig! 

På forhånd mange tak.


Svar #1
30. oktober 2016 af Minta

Her er min opgave indtil videre.


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. oktober 2016 af AMelev

1) Iflg. tabellen er der ingen brugere under 13, så kurven skal starte ved (13,0). De kumulerede frekvenser skal knyttes til højre endepunkt af intervallerne, da de angiver, hvor mange procent, der er mindre end eller lig med den pågældende alder.
I den sidste kolonne er der ikke angivet en øvre alder, men indsæt alderen på, hvad du tror er, den ældste FB-bruger.

2) Der må ikke være "-" i 13-, 25- osv. Det bliver opfattet som tekst, så derfor får du ikke vist en talakse, som du kan aflæse på.


Svar #3
30. oktober 2016 af Minta

Mange tak for svar! Jeg har nu rettet i min data - har jeg forstået det du har skrevet rigtigt?

Jeg får dog stadig ikke flere tal på x aksen, så kan stadig ikke helt se hvordan jeg skal aflæse medianen?

Venlig hilsen


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. oktober 2016 af AMelev

Du har stadig ikke startpunktet (13, 0) med!

Jeg ved ikke, hvordan man gør gitteret finere i Excel, men i dit første billede havde du en finere inddeling på y-aksen. Ellers må du bare lægge en linje op ved 50% og så aflæse medianen så godt som muligt.
De andre kvartiler skal du jo også bestemme.


Svar #5
30. oktober 2016 af Minta

Den havde jeg lige glemt, jeg lavede et nyt diagram, derfor var gitteret ikke lige så fint, men det rettede jeg lige, tak :-)

Ved ikke om det er mig der slet ikke kan finde ud af at forklare mig, men har fundet en besvarelse på denne opgave på nettet, og her ser personens diagram ud som på vedhæftede billede. Det er sådan jeg godt kunne tænke mig min x-akse ser ud, det er dette jeg ikke helt kan gennemskue hvordan det skal gøres? Det er jo noget lettere at aflæse alderen på hans kurve, da det er faste intervaller..

Venlig hilsen


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. oktober 2016 af AMelev

Hvis det er samme opgave, er den fundne sumkurve ikke rigtig. Den SKAL starte i (13,0),  

Jeg havde ikke lagt mærke til, at der ikke var samme afstand - det har du helt ret i, at der skal være. Hvilken diagramtype, har du valgt? Du skal bruge den, der hedder Punktdiagram med lige streger og datamærker.

Du må i øvrigt meget gerne lige fortælle mig, hvordan du ændrer finheden - så bliver jeg også klogere.


Svar #7
30. oktober 2016 af Minta

Eej, hvor dumt jeg havde valgt at lave et kurve diagram i stedet for et punktdiagram.. TUSIND tak! Nu gik det hele op da jeg valgte punktdiagram, ej hvor dejligt da! Mange tak for hjælpen.

Jeg trykker på tallene på x aksen, så der kommer den lille firkant op omkring alle tallene på aksen, så højreklikker jeg og vælger tilføj underordnede gitterlinjer! :-)


Brugbart svar (0)

Svar #8
30. oktober 2016 af AMelev

Tak til dig også - jeg havde ledt efter et sted, hvor man kunne angive inddelingen med et tal.


Skriv et svar til: Sumkurve(layout)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.