Matematik
Integral
Hej
En opgave lyder:
Bestem F(x) til f(x)=x+1, der har y=-x-1 som tangent.
Jeg har indtil videre fundet:

Nu skal jeg så bare finde konstanten k, men hvordan gør jeg dette ved brug af min viden om tangenten?
Svar #1
30. oktober 2016 af sjls
Stamfunktionen til f(x):

Da y=-x-1 er en tangent til f(x), skærer den kun f(x) i ét punkt - og dette punkts x- og y-værdi skal vi bruge for at kunne finde ud af, hvad konstanten k er. Så start ud med at finde skæringspunktet mellem f(x) og tangenten, og herefter kan du indsætte din x- og y-værdi i dette punkt i stamfunktionen og finde værdien af k.
Svar #2
30. oktober 2016 af sjls
Ved du hvad - jeg tror desværre, jeg vrøvler. Vent på, der kommer andre og svarer, for mit er sandsynligvis forkert.
Svar #3
30. oktober 2016 af AMelev
Som jeg opfatter det, er det den stamfunktion, der har y = -x - 1 som tangent, dvs. F'(x0) = -1 ⇔ f(x0) = -1, hvor (x0,F(x0) = (x0,y0) er røringspunktet.
Løs denne ligning mht. x0.
Indsæt så denne værdi i tangentens ligning, så har du et punkt på F-grafen og kan bestemme k derudfra.
Svar #4
30. oktober 2016 af AskTheAfghan
Man har F(x) = x2/2 + x + k og -f(x) = f(a)(x - a) + F(a) (hvorfor?).
Vælg et eller andet (reelt tal) a, så løser du den ligning mht. k.
Svar #5
30. oktober 2016 af Anonyminized (Slettet)
Ahh! #4 - Det approksimerende førstegradspolynomium? Hvordan kan jeg løse den, når jeg har to ubekendte - x og k?
#3 - Hvorfor differentieres tangenten?
Svar #6
#5 Eller tangentens ligning. Det er ligegyldig, selvom k består af x (og a). PS: I dette tilfælde ved jeg ikke helt hvordan det hænger sammen, når k er en konstant, som ikke varierer. Det er en interessant opgave her.
Svar #7
30. oktober 2016 af AMelev
#5 tangenten differentieres ikke. Tangenthældningen er differentialkvotienten og da tangenthældningen er -1, gælder, at F'(x0) = -1 og da F er stamfunktion til f, er F'(x0) = f(x0), så f(x0) = -1. x0 er ubekendt, men kan bestemmes ud fra ligningen f(x0) = -1.
Når x0 første er fundet, kan F(x0) bestemmes via tangentligningen, da (x0,F(x0)) er røringspunktet.
Svar #8
#5 Jeg synes AMelev har givet et bedre forslag, (hvor k ikke variere sig). Hvis y(x) = -x -1 er tangenten, finder man x-koordinaten til røringspunktet, nemlig ved F '(x0) = y'(x0). Dernæst siger betingelsen, at y(x) = F '(x0)(x - x0) + F(x0). Now, do the magic.
Skriv et svar til: Integral
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.