Matematik
Eksponentiel funktion - a
Hej
Kan man godt sige, at a fungerer som hældningen i en eksponentiel funktion? For jo større den er, desto stejlere er grafen.
Tak på forhånd.
Svar #2
30. oktober 2016 af AMelev
#0 Nej, hældningen er forbeholdt lineære funktioner.
Når man går en til højre på x-aksen (plus 1), går man a op på y-aksen (plus a).
Ved eksponentielle funktioner er a fremskrivningensfaktoren. Grafisk betyder det, at når man går 1 til højre på x-aksen (plus 1) skal man gange med a på y-aksen.
Derfor kaldes lineære funktioner sommetider plus-plus vækst og eksponentielle plus-gange vækst. Så kan du selv gætte på, hvad potesnvækst kaldes.
Du har ret i, at a har betydning for, hvor hurtigt grafen vokser/aftager ved alle 3 væksttyper, men det er jo kun ved den lineære, at grafen hælder lige meget over det hele.
Svar #4
30. oktober 2016 af anooooo (Slettet)
Jeg har ikke lige opgaven på mig, men man skulle bestemme den eksponentielle funktion, der havde den største værdi af hhv. a og b samt begrunde det :)
Svar #5
30. oktober 2016 af AMelev
Ok - jeg går ud fra, at der var nogle grafer.
b er i alle tilfælde værdien i 0 (skæring med y-aksen).
I stedet for at sige, at a er hældningen, kan du sige, at a har betydning for stejlheden, så a vurderer du på, hvilken af to grafer, der er stejlest i skæringspunktet.
Gav det mening?
Skriv et svar til: Eksponentiel funktion - a
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.