Kemi

Termodynamik

31. oktober 2016 af sYGJo (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har ikke kunne finde ud af at indsætte et billed så jeg belv nød til at lægge hele dokumentet ind.

Jeg skal have hjælp vurder entalpi, entropi og gribss energi for de 3 reaktioner i opgave 2 og sammenligne dem?


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. november 2016 af 012343210

Entalpien beskriver blandt andet hvor meget energi der er til rådighed - altså vil reaktionen kræve energi eller frigive energi for ved at forløbe.

Entropi er en parameter, der står for graden af uorden i et system på atomart, ionmæssigt eller molekylært plan. Reaktioner vil gerne alti prøve at gå mod uorden, så meget som muligt.

Gribs fri enenrgi angiver om reaktion vil forløbe. Dette er en udtryk for om man kan frigive energi samt om man kan skabe "mere uorden"

For dine reaktioner kan man se at alle 3 reaktioner vil forløbe i det at den gibs fri energi er negativ. a og c er er drevet af den energi afgivelse som kan opstå ved reaktionen mens b er drevet af den uorden som reaktionen kan generere. 


Skriv et svar til: Termodynamik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.