Kemi
Navngivning af alkaner og alkyner
Jeg har problemer med at navgive disse stoffer. Jeg har vedhæftet en fil. Jeg har læst alt det vil skulle i vores pensum og ydeligere søgt på nettet, men stadig er jeg ikke med på hvordan jeg skal lave opgaverne.....Jeg håber der er nogle herinde der kan hjælpe mig med opgaverne en for en, så jeg har mulighed for virkelig at forstå det.
Rigtig mange gange tak på forhånd
Svar #1
02. november 2016 af Heptan
Tæl carbonatomerne i den længste C-kæde og find navnet for den kæde (methan, ethan, propan ...). Hvis det er en alken, så skal du ændre slutningen af navnet til -en (ethen, propen ...) og angive hvor dobbeltbindingen starter (fx but-1-en, but-2-en osv) således at lokanten (dvs. tallet) bliver lavest muligt. Hvis der er en sidegruppe skal du identificere den (fx methyl, ethyl ...) og angive hvor den sidder (fx 3-methylhept-1-en). Samme regler for alkyner, men brug endelsen -yn i stedet for. Hvis der er flere dobbeltbindinger/tripelbindinger skal man også skrive "di" foran "en" eller "yn".
Eksempel: d) Hexa-2,4-diyn
Svar #2
02. november 2016 af HFNU (Slettet)
Tak for svar. Den første opgave ser sådan ud:
CH3? - CH= CH - CH3? .
Jeg mener der er 4 carbonatomer. Det første sidekæde er en methylgruppe. Der er 2 methylgrupper vil jeg sige. Dobbetltbindingen sidder mellem de to CH grupper hvor der så ingen sidegrupper er....men jeg er stadig ikke med på hvordan jeg navngive denne alkan :)
Svar #3
Hvor lang er hovedkæden, og hvad hedder den? En hovekæde er den længste kæde af carbonatomer, som ikke forgrener sig.
Svar #4
Jeg mener det er 4 carbonatomer. Jeg ved ikke hvad den hedder....
Opgaven hedder CH3? ?- CH= CH- CH?3
Svar #6
Undskyld det med spørsmålstegnene. Det jeg mener er at jeg ikke kan komme frem til hvad navnen for denne alkan er. Jeg tror der er 4 carbonatomer, og 2 methylgrupper. Resten forstår jeg ikke.
Det er opgave a i det vedhæftede dokument.
Svar #7
Undskyld jeg er virklig ikke god til den her opgave... Jeg har prøvet at læse dit svar #1 igennem flere gange. Men jeg er stadig ikke med
Svar #8
Det er butan den skal hedde når der er 4 carbonatomer ikke.
Dobbeltbindingen sidder mellem de to CH grupper...
Jeg tænker den skal hedder But-2-en udfra de eksempler der om det er vores bog. Men hvorfor skal man sige en til sidst....Kan du hjælpe mig til at forstå det
Svar #9
Ok jeg har fundet svaret på dette..udefra dit svar#1.
Tak for det. Jeg er lidt i tvivl omkring opgave c. Er der en som vil hjælpe mig med den
Der er både en methyl og en ethylgruppe. Er det noget med pentan der er 5 carbonatomer jeg ved det skal slutte på en da der er 2 dobbeltbindinger.
Svar #10
Undskyld jeg ved faktisk ikke om man kan sige der er en methyl og en ethylgruppe, men der er CH3 og en CH?2 gruppe.
Det er opgave c i det vedhæftede dokument
Svar #11
b) But-1-en
c) Ja, der er to dobbeltbindinger, så den skal ende på "dien", "di" fordi der er to dobbeltbindinger og "en" fordi det er en alken. Penta-?,?-dien. Så mangler der bare hvilke numre de skal have ...
Svar #12
Jeg ved ikke fra hvilken ende jeg skal tælle CH3 og CH2? gruppen. Det er det som jeg har svært ved...
Hvis man tager fra venstre side så sidder der en methylgruppe på carboatom nr 1 og en CH2? gruppe på den 5 carbonatom.
Tager man fra højre side sidder der en ethylgruppe på 1 carbonatom og en methylgruppe på 5. carbonatom.
Svar #13
03. november 2016 af HFNU (Slettet)
Er der nogle der har mulighed for at hjælpe mig videre med opgaverne i det vedhæftede dokument
Svar #14
04. november 2016 af Heptan
Prøv begge dele. Vælg det navn der har de mindste tal.
Penta-1,3-dien Dette navn har mindre tal end det andet navn, så det er det rigtige navn
Penta-2,4-dien
Svar #15
04. november 2016 af HFNU (Slettet)
Ok tak . Men jeg er slet ikke med.. Hvorfor hedder det Penta-1,3 dien?. Der sidder en sidegruppe på 1 og 5 carbonatom, hvordan kan det være 1,3
Svar #16
Jeg har forsøgt at navngive de sidste 3 stoffer fra det vedhæftede billede. Det vil hjælpe mig meget at der er en som lige kigger på billedet som jeg har vedhæftet i starten af denne tråd.
Opgave d) Hexa-1,6-diyn.
Opgave e) 2,3,4,5- tetramethyl-hexa-2,4-dien
Opgave f) Hexa-2,4 -dien
Jeg er stadig ikke god til at navngive alkener og alkyner, så i må undskylde for fejl.
Tak for hjælp
Svar #17
#15 Der sidder ikke nogle sidegrupper, der er kun en kæde.
d) Næsten rigtigt, prøv at se på tallene igen
e) Korrekt (men der skal ikke være bindestreg mellem "tetramethyl" og "hexa". 2,3,4,5- Tetramethylhexa-2,4-dien
f) 5-Methylhexa-1,4-dien
Svar #18
Mange tak Heptan.
Til # svar 17 . Ja ok der er ikke nogle sidekæder,men jeg er slet ikke med på hvorfor opgave c, skal hedde : Penta-1,3-dien ?. Jeg forstår godt at den længste carbonkæde består af 5 carbonatomer, men 1,3 er jeg ikke med på . Dien må være pågrund af dobbeltbindingen.
opgave d) Hexa-1,3-diyn ....er det rigtigt ?
f) Kan du forklarer mig det sidste 1,4 -dien ??
Mange mange tak for hjælp
Svar #19
c) Tæl fra højre denne gang. Hvert tal repræsenterer starten på en dobbeltbinding.
d) Prøv igen
f) 1,4 betyder at der starter en dobbeltbinding fra C1 og fra C4.
Svar #20
Du må meget undskylde, men tror jeg bliver nødt til at spørger til opgave c igen.
Opgvae c:
Du skriver at hvert tal repræsenterer starten på en dobbelbinding ? Det er jeg ikke helt med på. Hvordan skal det forstås. Der er en CH2 ? på det første carbon-atom hvis man tæller fra højre side, men det 3 Carbonatom er bundet til H, CH... Jeg forstår det nok stadig ikke.
d) Begge mine bud har været forkerte, jeg ved desværre ikke hvad det er .
f) Jeg tror jeg er med.
Tak