Historie

Versaillestraktaten 2. verdenskrig Nazismen

08. november 2016 af sea789 - Niveau: 9. klasse

Hej med jer :)

Jeg skal fremlægge om versaillestraktaten, og jeg ved, at denne traktat havde indflydelse på 2-verdenskrig og på nazisternes ''udbrud''. Fremlæggelsen skal være kort (10 minutter), og jeg finder rigtig mange informationer om traktaten, men er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvorfor den havde så stor indflydelse på 2. verdenskrig, og evt. finde nogle links der kort og konkret fortæller hvorfor? Jeg vil selvfølgelig ikke få svaret serveret, men jeg synes, at det er svært, at få koblet det hele sammen til en kort og konkret fremlæggelse, med alle de informationer jeg støder på.

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. november 2016 af Skaljeglavedinelektier

Centraleuropa blev splittet op, grundet Versailles, og havde kun ydmygelse tilbage. De tyske officerer og soldater stod også tilbage med en ekstrem bitterhed over at have tabt, hvilket også blev forstærket af, at deres hære aldrig var blevet slået i felten indtil juli 1918, hvilket gjorde, for dem, nederlagt ufoklareligt. Efter disse bitre menneskers opfattelse var der kun en forklaring på dette uforklarlige mysterium, nemlig at det udelukkende var bolsjevikiske jøders skyld. Dette førte også til konspirationsteorien kaldt Dolkestødslegenden. Dolkestødet ses af nogen som en vigtig faktor i Adolf Hitlers senere opstigning til magten, da nazistpartiet, NSDAP, trak mange af dets oprindelige støtter fra bitre veteraner fra 1. verdenskrig. 

Svar #2
08. november 2016 af sea789

Mange tak for hjælpen :)

Skriv et svar til: Versaillestraktaten 2. verdenskrig Nazismen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.