Matematik

Hjælp - haster

15. november 2016 af snilo (Slettet) - Niveau: A-niveau

Søger hjælp til følgende opgave (billede vedhæftet)

Vedhæftet fil: Billede1.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. november 2016 af AMelev

Hvad skal du have hjælp til?


Svar #2
15. november 2016 af snilo (Slettet)

Hvordan jeg skal løse de tre spørgsmål - nærmere en forklaring af, hvad jeg kan gøre for at løse dem. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. november 2016 af AMelev

a) ABCD udspændes af fx AB og AC. Bestem de to vektorer. Krydsproduktet n af disse er normavektor til planen, og ikke mindre end 4 punkter er kendt. Indsæt et af disse og normalvektoren i planens ligning.
Arealet er ½·længden af krydsproduktet n (fundet tidligere)

b) EF står vinkelret på planen α, så n er retningsvektor for linjen m gennem E og F. Benyt n og E til at bestemme parameterfremstillingen.

c) Vinklen mellem to planer kan bestemmes som vinklen mellem de to planers normalvektorer. Normalvektor for α er n (jf a)) og normalvektoren for β bestemmes ud fra ligningen. Vinklen bestemmes ud fra formlen for skalarprodukt.


Svar #4
15. november 2016 af snilo (Slettet)

Tak for forklaringen :)


Svar #5
16. november 2016 af snilo (Slettet)

Jeg har lige et spørgsmål. Hvordan finder jeg koordinatsættet F? (spørgsmål b)


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. november 2016 af AMelev

F er skæringen mellem linjen og planen, så F skal opfylde både planens ligning og linjens parameterfremstilling.
Indsæt parameterudtrykkene for x og y i planens ligning og løs den mht. t. Den værdi indsætter du så i parameterfremstillingen og får så koordinatsættet til skæringspunktet F.


Skriv et svar til: Hjælp - haster

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.