Matematik
Graf - HJÆLP
Nogen der vil hjælpe mig med denne opgave, med en god forklaring? :))
Svar #1
22. november 2016 af Skaljeglavedinelektier
a) 87 er startvægten ( i kg) ved begyndelsen af slankekuren. Personen taber sig 0,45 kg pr. uge, efter påbegyndelsen af slankekuren. Der er tale om en lineærsammenhæng, hvor 87 er begyndelsesværdien, og -0,45 er hældningen.
b) Jeg tror godt, du selv kan.
Svar #3
y angiver personens vægt på et givent tidspunkt. Du ved, at personen ved start vejer 87 kg, og at personen skal tabe 11 kg. Hvilken vægt skal personen så ende på? Herefter kan du bestemme antallet af uger, det tager at tabe de 11 kg.
Svar #8
Ja men hvordan har du fundet frem til, at det lige er 24,4 uger? Har du gættet/prøvet dig frem, eller har du lavet en udregning?
Svar #10
Det tænkte jeg nok. Det er en lidt tidskrævende proces, hvis man altid skal gøre det, og særligt i en eksamenssituation, hvor man sjældent har tiden på sin side.
Personen har en startvægt på 87 kg og ønsker at tabe sig 11 kg. Herved får personen vægten:
87 kg - 11 kg = 76 kg
Vi tager et kig på den lineære sammenhæng, du får givet:
y = 87 - 0,45 · x
y angiver personen vægt til et givent tidspunkt, og x angiver antallet af uger siden starten af slankekuren. VI ønsker at bestemme x, da der spørges til, hvor lang tid det tager at tabe sig 11 kg. Da vi ved, at den ønskede vægt er 76, efter vægttabet, har vi kun en ubekendt i vores ligning:
76 = 87 - 0,45 · x ⇔ -11 = -0,45 · x ⇔ -11/-0,45 = x ⇔ 24,44444444 = x
Svar #12
Glad for det hjalp. Husk at lav en opsamlende konklusion, hvis der er tale om en matematikaflevering, hvis det ikke er noget, du gør i forvejen.
Skriv et svar til: Graf - HJÆLP
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.