Matematik

Find funktionens stationære punkt samt klassificér det stationære punkt og find funktionsværdien i punktet

23. november 2016 af udby (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

A) find funktions stationære punkt 

B) klassificerer det stationære punkt og find funktionsværdien i punktet  

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. november 2016 af Therk

Hvad er dit spørgsmål?

Svar #2
23. november 2016 af udby (Slettet)

om nogen kunne hjælpe mig med denne opgave, man kan se hele opgaen i vedhæftet fil. 

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. november 2016 af Therk

Det er jeg klar over, men hvad har du behov for hjælp til? Fremgangsmåde? Et hint? Resultat? Læsestof? Jeg prøver at hinte at du gerne må være omhyggelig med dit spørgsmål og eksempelvis vise eller forklare hvad du har prøvet og hvor du går i stå. Det gør det væsentligt nemmere at hjælpe.

Svar #4
23. november 2016 af udby (Slettet)

ja lige i denne opgave ville jeg sætte stor pris på både fremgangsmåde og resultat, har både noter fra lektion om dette emne og læsestof til det men jeg kan ikke få det til at gå op..

så vil sætte stor pris på fremgangsmåden og forklaring på det :)

Brugbart svar (0)

Svar #5
23. november 2016 af mathon

Brugbart svar (0)

Svar #6
23. november 2016 af mathon

Et stationært punkt
kræver:
                                     \frac{\partial f(x,y)}{\partial x}=\frac{\partial f(x,y)}{\partial y}=0
eller noteret
                                     f_x=f_y=0

Brugbart svar (0)

Svar #7
24. november 2016 af mathon

f_x=-4x-y+5        
                                          f_y=-x+2y+4                      

stationært indre punkt
kræver:
                                          \begin{matrix} -4x-y=-5\\ -x+2y=-4 \end{matrix}
       hvoraf:
                                          \left ( x,y \right )=\left ( \tfrac{14}{9},-\tfrac{11}{9} \right )

Beregn nu
                                          f_{xx}     f_{yy}     f_{xy}  og   f_{xx}\cdot f_{yy}-{f_{xy}}^2 i punktet \left ( \tfrac{14}{9},-\tfrac{11}{9} \right )
og foretag en analyse.

Skriv et svar til: Find funktionens stationære punkt samt klassificér det stationære punkt og find funktionsværdien i punktet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.