Dansk

Tale om "Danskhed"

23. november 2016 af annahansenx (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej allesammen.

Jeg skal i dansk skrive en tale på ca. 2 sider omkring danskhed.
Har I nogle gode idéer til hvilke emner jeg kan komme ind på mht. emnet og hvilke vinkler jeg kan se emnet fra?

Mvh. Anna


Brugbart svar (2)

Svar #1
25. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

#0

Emnet er ret omfattende. Til en anden god gang kan du jo sige, hvad du har gjort dig af tanker og overvejelser. Hvorom alting er, så er det allerførste, du skal gøre, at afgrænse emnet, dvs. besvare "hvad er danskhed?". - Med fordel kunne du jo tage et overordnet udgangspunkt i begrebet "kultur" og få indsnævret det til "danskhed". Et godt trick i denne sammenhæng er at slå begreberne op i et leksikon (prøv fx at bruge Den Store Danske).
Der er mange emner / vinkler. Overvej fx: demokrati og ytringsfrihed, nationalitet (herunder vores såkaldte nationalret "stegt flæsk"), begrebet "hygge", den danske alkohol"kultur", foreningslivet osv. osv.


Brugbart svar (1)

Svar #2
25. november 2016 af vikinatorr

Det kunne være en íde at snakke om hvornår man er dansk. Skal man være født i Danmark? Skal man have dansk pas? Skal man være lys i huden?(jeg er ikke racist, der er mange gamle mennesker som mener at hvis man er brun i huden så er man ikke dansk) Skal man have gået i dansk skole? Men hvis du kun har to sider, så ville jeg ikke ligge særlig meget vægt på alle disse sprøgsmål, det er bare noget inspiration. Men dit emne er der meget kød på. Held & lykke


Svar #3
26. november 2016 af annahansenx (Slettet)

Tak for svarene og inspirationen :) Jeg har tænkt på at lave en vinkel hvor jeg siger at danskhed ikke nødvændigvis handler om hvornår man er dansk, men mere om hvad der "føles" dansk og hvilke ting, der er særlige for danmark. 


Skriv et svar til: Tale om "Danskhed"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.